Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKFASTIGHETER Prologis spår framtida brist
på logistikyta Bristen på logistikyta kommer att kvarstå en längre tid. Arkivbild Av Peter Höök Förändringarna inom utvecklingen av logistikfastigheter har följt en uppenbar trend. I vår förra studie utforskade vi de strukturella trender som driver på efterfrågan på moderna lagerutrymmen . Med tanke på att efterfrågan kommer att förbli stark inom överskådlig framtid, skiftar vi nu fokus till konsekvenserna för tillgången på nya fastigheter. Vi förväntar oss att utvecklingen av nya fastigheter inte når upp till efterfrågan på de flesta platser under det kommande årtiondet. Bristen på tillgänglig logistikyta kommer sannolikt att kvarstå på många platser. Så även om det stigande värdet på välplacerade och väldesignade byggnader kommer att motivera kreativa fastighetslösningar – som till exempel flervåningsanläggningar eller omvandlingar från andra användningstyper – kommer de strukturella förändringarna inom branschen som vi beskrivit ovan sannolikt göra det svårt att möta användarnas framtida behov. Dagens lagerlokaler kan stödja en effektiv verksamhet genom geografisk placering, funktion och hållbarhet. Även om läget är av största vikt, kan de senaste arbets- och teknikvänliga funktionerna öka produktiviteten hos företagen – men också öka byggnadskostnaderna. Samtidigt åldras konkurrenskraftiga lokaler snabbare idag när kraven på att kunna ta in moderna system ökar, vilket driver på behovet av nya anläggningar Industrimarken krymper i de flesta tätbefolkade områden på grund av omvandling till annan användning. Samtidigt har byggnaderna blivit större och behöver mer lastyta utomhus per kvadratmeter lager när lagrets primära funktion skiftar från produktlagring till flödeshantering, vilket gör det ännu svårare att hitta lämpliga platser. I USA är byggnader som byggdes 2000 eller senare 55 procent större och kräver i genomsnitt 66 procent mer markyta än de som byggdes på 1980- och 1990-talen. Brist på tillgänglig mark, nya regleringar och en befolkning som växer utåt från stadskärnor har pressat nya logistikfastigheter längre ut i periferin. I till exempel regionen Greater New York City, låg logistikfastigheter byggda före 2010 i genomsnitt 45 kilometer från Manhattan, men efter 2010 ligger de nu 80 kilometer bort. Chicago och södra Kalifornien uppvisar liknande trender, där avståndet ökat från 40 kilometer i genomsnitt, till 50 respektive 61 kilometer. Prologis Research uppskattar att totalt 4,5–9 miljoner kvadratmeterdetaljhandelsyta kommer att omvandlas till logistikutrymme under det kommande decenniet i USA, vilket motsvarar mindre än 3 procent av ett typiskt år för nya logistiktillgångar. Prologis Research uppskattar att ersättningskostnaderna har ökat med nästan 60 procent under de senaste fem åren, därav 15 procent enbart under 2021. n DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 17