Dagens Transport & Logistik 1
TRENDANALYS Budbee levererar last-mile med låg CO
2-påverkan, bland annat med cykel. Foto: Budbee Gällande fjärrdistribution är det olika drivmedelsblandningar som kommer mer och HVO är en blandning som ökar. Samtidigt säger Lars Silver att frågan med HVO är knepig. – Det är visserligen fossilfritt, men om alla använder det finns ingen skog kvar. Automatiserad fordonsflotta Tekniska innovationer och automatisering kan också minska klimatpåverkan. Bland annat kan man tillämpa så kallad platooning; automatiserad körning där man kopplar ihop flera fordon med varandra. De kör mycket nära varandra med hjälp av digitala styrsystem. Det reducerar luftmotståndet, minskar koldioxidutsläppen och ökat transporteffektiviteten. – Med automatisering hittar man det optimala körsättet för lastbilen, vilket minskar miljöbelastningen, kanske är det dags att låta större delar av transportflottan automatiseras, säger Lars Silver. 3D-printar minskar flyget 32 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 Flyg tror han kommer att finnas kvar. Det är ett dyrare och mer klimatbelastande sätt att transportera på men det behövs för vissa varor som kunder efterfrågar, till exempel tulpaner från Holland. – Men mycket som flygs över världen är dyr utrustning och reservdelar. Lokala och avancerade 3Dprintar skulle kunna bli en lösning. Då kan vi komma ifrån transportberoendet för det. Minska containerluft med samtransport Containering fortsätter också att vara aktuellt för långtransporter och för en viss typ av produkter, till exempel från stålindustrin. Problemet är att deras varor är tunga och de fyller inte upp i containrarna på grund av gällande maxvikt. Då transporteras luft. En lösning kan vara samtransport – att samarbete med någon som kan skicka lättare saker i samma container. Det är underutvecklat och det behövs incitament för att samordna det, enligt Lars Silver. Samlastning måste skötas, planeras och arrangeras men det kostar pengar och det är svårt att få igen det. Då är det billigare att köra två halvtomma än en helt fylld container. Det skulle hända mer om det till exempel fanns missbonus om man transporterar med för hög CO2avtryck, säger Lars Silver. Industrin agerar för att inte slås ut Han tipsar även om organisationen KNEG, Klimatneutrala godstransporter på väg, som kommer med en årlig redovisning i samarbete med Chalmers i Göteborg. Där ges förslag och idéer som kan utveckla transportindustrin med tekniska lösningar för att minska miljöpåverkan i sektorn. – De stora företagen inom fordonsindustrin och drivmedelsproducenterna är bland de mest alerta att komma med nya innovationer. De känner att de måste hänga med och agera, annars slås de ut, säger Lars Silver. Digitalisering ger stora mängder data Digitalisering av företaget är att skapa ett affärssystem som täcker stora områden inom, och helst utanför, den egna organisationen. Systemen är ofta komplexa och