Dagens Transport & Logistik 1
TRENDANALYS Hatstore investerade i ett automatise
rat robotlager hösten 2020. Foto: Element Logic inhämtar en stor mängd information som kommer in i realtid och som ska analyseras. I samma system kan man hantera personal, produktion, ekonomi och så vidare. All denna ”big data” kan användas för att få fram KPI:er och på så sätt effektivisera företaget. Problemet med digitalisering är dock den oerhörda mängden information, säger Lars Silver. Man måste bestämma vilken data som är relevant. Av 300 möjliga KPI, vilka 4 är viktiga för vårt företag? Färre KPI:er ger mer flexibilitet Han anser att man bör lägga färre, breda KPI:er högt upp i organisationen och mer specifika längre ner. Det ger möjlighet till flexibilitet och utvecklar företaget att göra saker mer effektivt och smartare. Man vill komma bort från stuprören där ekonomiavdelning, produktion, utvecklingsavdelningen gör sin grej, men inte pratar med varandra. Ett bra affärssystem kan även ge möjlighet att hantera risker och se vad effekterna blir. Som exempel blockeringen av Suez-kanalen under våren 2021. Systemet kan ge besked om typ av störning och vilken magnitud det har för företaget. Lars Silver Automatisering förändrar företagsstrukturen Automatiserade varulager kommer än mer tror Lars Silver. Det förändrar företagsstrukturen och vissa yrkesfunktioner kommer att försvinna. Ett lager kan gå från 100 personer utan högre utbildning, för plock och pack, till att behöva 10 civilingenjörer som kan hantera det automatiserade systemet. Risken med automatisering är dock att det inte är programmerat rätt. Då är det mänskliga ögat bättre och kan hantera risker och oförutsedda händelser. – Det kommer alltid finnas behov av manuellt plock som inte kan automatiseras, som skrymmande gods eller sällanköp. Man kommer antagligen att ha en hybrid av automatisering för standardprodukter i lämplig storlek och manuell lagerhantering för annat, säger Lars Silver. AI gör avancerade beräkningar I förlängning blir det även en fråga om AI – artificiell intelligens – och det kommer mer framöver, tror Lars Silver. Automatiserade varulager, där man bara packar olika produkter, är inte riktigt AI. Det ska kunna mer avancerade saker. Till exempel kan AI bidra med att registrera en försenad lastbil, se hur ledet påverkas längre fram och ge signal till flera nivåer i systemet så att det hittar en alternativ rutt för leverans. Människan kan räkna ut det men det kan vara svårt att processa all info som behövs. Det är en gråskala när AI kan göra mer avancerade beräkningar. 3PL – inte för den som vill ha kontroll 3PL, trepartslogistik där transport och lagerhantering ingår, fyller en nisch för ett företag som inte har resurserna, tid eller kunskap att hantera dessa funktioner. Har man däremot standardiserade lösningar som kommer att fungera i flera år, är det mer lönsamt att hantera lager och distribution själv. En större organisation kan även köpa in ett automatiserat lagersystem, modifiera det och sätta in i sin anläggning och hantera det själva. Som exempel ger Lars Silver näthandeln Hatstore Scandinavia AB, som säljer kepsar och mössor. Det har vuxit starkt och väljer att själv köpa ett eget automatiserat varulager. Det passar produktens karaktär och den standardiserade varuhanteringen. – I slutändan; vill du ha hög kontroll – vill du göra DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 33