Dagens Transport & Logistik 1
E-BUSSAR E-bussmarknaden i Europa ökade med över
20 procent under 2020 Ett antal nya elektriskt drivna bussar av modell Solaris Urbino 12 vid laddning. Foto: Solaris Coach Av Markku Björkman E-bussmarknaden i Europa ökade med över 20 procent under 2020 och det polska Solaris Bus & Coach ligger i framkant när det gäller denna expansion med en marknadsandel på 20 procent. Tidningen Sustainable BUS diskuterade nyligen med Mateusz Figaszewski, direktör för utveckling av E-mobilitet i Solaris, trender och utsikter på den europeiska bussmarknaden och framtiden för kollektivtrafikflottor. – För två år sedan var den totala marknadsandelen för alternativa bussar i produktion 30 procent medan vi förra året översteg 44 procent. Dessa siffror visar omfattningen av den övergång som marknaden för kollektivtrafik står inför, sade Mateusz Figaszewski, direktör för utveckling av e-mobilitet hos Solaris Laddning av e-bussar, ett flexibelt tillvägagångssätt Under 2020 hade Solaris positionen som marknadsledare i Europa när det gäller e-bussar. Den totala marknaden växte med 22 procent jämfört med 2019. Under tiden har produktionsvolymerna för Solaris alternativa bussar nått 44 procent. Vilka är dina förväntningar för i år? Mateusz Figaszewski: – 2020 var ett rekordår för Solaris, vi nådde ett rekord antal sålda fordon (1.560), med över 400 elbussar levererade. Idag kör våra batteri-e-bussar i 18 länder och i över 100 städer. Vi förväntar oss ytterligare tillväxt av detta segment framöver. Vår produktion har förändrats mycket dynamiskt de senaste åren: för två år sedan var den totala marknadsandelen för alternativa bussar (batteribussar, hybridbussar och trolleybussar) i vår produktion 30 procent medan vi förra året översteg 44 procent. Dessa siffror visar omfattningen av den omvandling marknaden för kollektivtrafik står inför. Det är en utmaning som kräver att vi, som tillverkare, gör viktiga förändringar, särskilt inom områdena produktion, logistik, service och underhåll. När det gäller e-bussar är vi på Solaris helt redo att leverera till operatörer inte bara fordon utan hela lösningar från att ge råd om bästa möjliga e-mobilitetslösningar, när det gäller infrastruktur, underhåll och efterförsäljning. En del av dessa lösningar är förstudier som vi kan tillhandahålla för att ge rekommendationer om vilka alternativ för bussar och batteriladdningsmetoder som är bäst för kunden. – I år planerar Solaris att lansera en ny 9 meter elektrisk midibuss. Vi behövde omplanera våra planer lite eftersom vissa beställningar har annulerats, men vi kommer att hålla vårt löfte och detta fordon kommer att presenteras under 2021, berättade Mateusz Figaszewski, ansvarig för e-mobilitetsutveckling i Solaris – Du nämnde ämnet laddningsinfrastruktur. Det ser ut som om vi ser en trend för depåavgifter i Europa. Vissa tillverkare har utvecklat modeller som endast är konstruerade för laddning av plug-in. Ditt företag har en mer “agnostisk” strategi hittills ... – Jag skulle kalla det ett mer flexibelt tillvägagångssätt. Vi började leverera elbussar för tio år sedan och sedan dess tror vi att det inte finns någon lösning som passar alla krav. Vi är fast beslutna att leverera bästa möjliga alternativ ur kundens perspektiv. I vissa fall kan det vara batteribussen utrustad med Solaris High Power-batterier: de är mindre kapacitetsmässiga men kan laddas mycket snabbt med alternativa laddningsmetoder. I staden Poznan i Polen använder vi en strömavtagarladdningsstation med 540 kilowatts effekt. Andra operatörer kanske föredrar att ha stor batterikapacitet: Solaris High Energy-batteri som vi har i vår portfölj tilllåter över 600 kilowattimmar och riktar sig till operatörer som snarare laddar bussarna över natten och håller fordonen igång hela dagen på en enda laddning. Naturligtvis anger batterikapaciteten inte specifika typer av laddningsalternativ. Det är sant att laddplatser för strömavtagare ofta har varit avsedda för snabb laddning, men idag är det inte längre så: laddningsenheter för strömavtagare kan också användas för depåladdning, med lägre effekt. Vi har nyligen observerat att många operatörer väljer laddning av strömavtagare men inte nödvändigt för snabb laddning, förklarar Mateusz Figaszewski. n DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 37