Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Gotland satsar på att bli först i Sverig
e med kommersiellt elflyg Av Peter Höök Region Gotland vill att flyg till Gotland blir den första sträckan i Sverige där elflyg i kommersiell trafik blir verklighet. Flygbolaget BRA har konkreta planer för hur det ska genomföras. Inom fem år kan den första elflygslinjen till Gotland vara etablerad förutsatt att tekniken tillåter det. – Gotland är en perfekt första destination för elflyg. Vi behöver ett hållbart sätt att flyga till och från ön. Från regionens sida kommer vi att lägga i alla växlar för att gotlänningar och besökare ska kunna resa snabbt, säkert och hållbart med elflyg till och från ön så snart tekniken finns framme, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C). Redan idag finns det elflygplansmodeller som klarar att ta ett mindre antal passagerare, och flera utvecklingsprojekt pågår runt om i världen mot större elflygplan. Flygplanen som kan komma att bli aktuella från 2026 har 19 säten med en räckvidd om cirka 40 mil. Driftskostnaden uppskattas bli jämbördig med Heart Aerospace är ett svensk företag som vill utveckla elflyg för kommersiell drift. Foto:Heart Aerospace dagens flygplan. Sammantaget skulle detta kunna rita om kartan för hur vi transporterar oss, med nya destinationer till konkurrenskraftiga priser. Region Gotland och BRA kommer inom sina respektive ansvarsområden och befogenheter att arbeta för det gemensamma målet om kommersiell elflygstrafik på Gotland 2026. BRA har tagit fram ett första utkast på hur ett sådant linjenät skulle kunna se ut, med förslag om två elflygplan med bas på Gotland. För Gotlands del skulle, om BRAs planer realiseras, tillgängligheten till och från ön öka kraftigt. Regionen och BRA tittar på eventuella möjligheter att fördjupa samarbetet. – Gotland är en av våra viktigaste marknader där flyget utgör en betydande del för tillgängligheten. Vi har under lång tid erbjudit gotlänningar och fastlänningar ett flexibelt, smidigt och prisvärt resande och har många nöjda kunder. Med elflygets möjligheter kommer vi kunna öka tillgängligheten inte bara till Stockholm, utan till flera orter på fastlandet som inte har några effektiva förbindelser idag, säger Ulrika Matsgård, vd BRA. Uppmanar till satsningar på infrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen * 12,4 miljarder i restidsnyttor med kortare Av Peter Höök En ny rapport från Mälardalsrådet visar varför satsningar måste göras på den eftersatta infrastrukturen i StockholmMälarregionen, där det bor människor, pendlare reser till jobb och gods transporteras. Bakom rapporten står de sju regionerna Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits. – Mälardalsrådets analys sätter kronor och ören på varför staten måste satsa på pendlarna och infrastrukturen i våra län. Det handlar om 20 miljarder i samhällsekonomisk nytta, bara i Uppsala län. Men då måste nödvändiga satsningar som Fyrspåret UppsalaStockholm och en ombyggnad av Hjulstabron finansieras fullt ut, säger Johan Örjes (C), regionråd Region Uppsala och regionens representant i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete. 20 miljarder kronor i total samhällsekonomisk nytta för Uppsala län genom: 38 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 restider till jobb och studier. Exempelvis när Fyrspåret färdigställs och det går snabbare att resa mellan Uppsala och Stockholm * 14 miljoner i godsnyttor. Mer effektiva transporter på järnvägen, sjöfarten och vägarna * 3,6 miljarder i inkomsteffekter. Lägre arbetslöshet, förbättrad matchning och ökade skatteintäkter. * 4,1 miljarder i ökade fastighetsvärde. Ökade mark- och fastighetsvärden när tillgängligheten förbättras Trasiga spår och vägar slår mot pendlarna Transportkapaciteten i mälarregionen behöver stärkas menar Mälardalsrådet. Foto: Trafikverket och företagen i Stockholm-Mälarregionen och därmed hela Sverige. Nu har regionerna beräknat de värden som uppstår om den eftersatta infrastrukturen åtgärdas. Mälardalsrådets nya rapport visar att den totala samhällsekonomiska nyttan skulle öka med minst 96,1 miljarder kronor om staten satsade på de spår, vägar och sjöfartsleder som regionerna i Mälardalsrådet har prioriterat i infrastrukturplaneringen. Ytterligare nyttor om 19,2 miljarder kronor skulle uppstå i övriga delar av landet när resorna går snabbare till och från Stockholm-Mälarregionen. Till detta kommer fastighetsnyttor om 30 miljarder kronor. Totalt uppgår nyttorna till 119 miljarder kronor för hela landet. Ett starkt argument för att satsa på infrastruktur där nytta är som störst för pendlarna och företagen. I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor som tillsammans skapar 49 procent av Sveriges BNP. Varje dag reser 750 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom regionen. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm. De sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits har antagit en gemensam utvecklingsstrategi, Systemanalys 2020, med prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter. Tydliga prioriteringar behövs när 799 miljarder kronor ska fördelas mellan infrastrukturprojekt i hela landet 20222033.