Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Norska Gelato tar in 2,1 miljarder krono
r i ny finansieringsrunda Av Peter Höök Norska Gelato, som säljer tjänster till ehandelsbolag, har dragit in 240 miljoner dollar, cirka 2,1 miljarder kronor i en ny finansieringsrunda. I transaktionen värderas Gelato för första gången till drygt en miljard dollar, cirka 8,7 miljarder kronor, vilket ligger i samma härad som svenska börsbolag som Mekonomen, Fingerprint och Academedia. Bland investerarna som skjuter till pengar finns riskkapitalbolaget Insight Partners. Gelato är ett onoterat Oslobaserat bolag, med partnerskap i 32 länder, som hjälper e-handelssektorn med logistiken mellan producenter för att effektivisera och göra e-handelsaffärerna mindre miljöskadliga. “Gelato är en “game changer”säger Adam Berger, vd på Insight Partners och som kommer att ingå i Gelatos styrelse. Foto: Gelato Ny tågpendel mellan Malungsfors och Göteborg Av Peter Höök En nystartad tågpendel mellan Malungsfors och Göteborg innebär ytterligare en hållbar direktlänk till världsmarknaden för Mellansveriges industri. – Den här typen av lösningar medför inte bara miljömässig hållbarhet, utan även ett hållbart logistik-Sverige, något som starkt bidrar till landets välfärd”, säger Magnus Lundberg, kommersiellt ansvarig på APM Terminals Gothenburg. – Att minska godstransporternas klimatavtryck är ett gemensamt ansvar. För att lyckas med det, behöver vi ta tillvara på möjligheterna till hållbar och kostnadseffektiv triangulering och nyttja de multimodala lösningar vi har på bästa sätt. Vårt initiativ Green Gothenburg Gateway möjliggör just detta och det är mycket glädjande att industrin värdesätter den potential som finns, fortsätter Magnus. Den nystartade tågpendeln mellan Malungsfors och APM Terminals i Göteborg är resultatet av ett samarbete mellan Träfraktkontoret, Fiskarheden och ONE. – Tidigare körde vi dessa volymer med lastbil till Den nystartade tågpendeln är resultatet av ett samarbete mellan Träfraktkontoret, Fiskarheden och ONE. Foto: APM Terminals Gävle och vidare med feeder därifrån. Tillsammans med Fiskarheden, ser vi stora miljövinster och ett säkrare containerflöde genom att istället gå via järnvägen till Göteborg. Det är ingen hemlighet att hamnar som inte har en naturlig import har det kämpigare, särskilt under de utmanade tider som logistikbranschen befinner sig i just nu, och därför ser vi att det fungerar smidigare i Göteborg som dessutom ligger geografiskt bra till, förklarar Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret i Göteborg. DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 53