Dagens Transport & Logistik 1
LAGER & LOGISTIK Avatar lyfter lagerarbetet till
ny nivå Text: Hanna Engstrom E-handeln har haft stort inflytande på logistikbranschen de senaste åren. I takt med ökande orderingångar och krav på snabba leveranser utmanas de olika momenten i logistiken. Det senaste är att införa gamification i arbetsprocessen. Automation är en vanlig lösning för att effektivisera lagerarbetet. För att förhindra att de manuella arbetsuppgifterna inte blir tråkiga och monotona har tredjepartslogistikföretaget Aditro Logistics tagit ett nytt grepp – implementering av gamification i arbetsprocessen. Lagerarbetet blir dataspel Den ökande e-handeln och satsningar inom logistikområdet ställer större krav på ett väl fungerande lager. För att möta det växande behovet och samtidigt effektivisera arbetet har många arbetsuppgifter automatiserats med hjälp av avancerade IT-stöd. De uppgifter som återstår kan ibland upplevas som monotona. Genom att omvandla vissa moment i lagerabetet till ett dataspel hoppas Aditro Logistics kunna attrahera nya medarbetare, få befintliga att stanna samt effektivisera och kvalitetssäkra arbetsprocesser. Poäng uppgraderar avatar Den s k gamifieringen går till så att varje medarbetare har en widget med en avatar som i realtid samlar poäng genom utförda arbetsuppgifter. Resultatet visas på en gemensam scoreboard som För att stimulera, effektivisera och kvalitetssäkra arbetsprocesser har man omvandlat vissa moment i lagerabetet till ett datorspel. Bild: Aditro Logistics alla på arbetsplatsen kan ta del av. Poängen kan användas till att uppdatera sin avatar med utrustning och tillbehör. Vetenskaplig reflektion Brian McCauley är postdoktor vid Jönköping International Business School och han följer Aditro Logistics satsning nära. Han menar att utvecklingen är intressant. – Handgripliga mål och tydliga prestationer söker vi människor konstant efter och gamification är ett sätt att med teknikens hjälp svara på detta behov. Att göra ett monotont arbete till en lek som ger omedelbar feedback tillgodoser mänskliga behov, framförallt för unga generationer som är van vid denna typ av stimuli, säger Brian McCauley. Varje medarbetare har en widget med en avatar som i realtid samlar poäng genom utförda arbetsuppgifter. Bild: Aditro Logistics 1 4 • DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 Hela företaget inbegrips Förutom ökad kvalitet och effektivisering syftar gamifieringen till att förbättra trivseln och arbetsmiljön. Metoden används redan av Amazon men Aditro Logistics är först med att implementera lösningen i stor skala på ett svenskt lager. Nu arbetar man med att gamifiera hela företagets verksamhet – från den enskilde truckföraren till ledningen. Man har även skapat gaminglounger med professionell utrustning som de anställda kan använda efter arbetsdagens slut. – Vi kan redan se att den här satsningen fallit väl ut. Respons och engagemang från medarbetarna har varit otroligt stort och intresset för vår verksamhet har vuxit även utanför lagrets väggar, berättar Johannes Gussander, VD på Aditro Logistics. Nästa steg är att utveckla det nya arbetssättet och bjuda in kunderna till spelet så att de kan följa företagets arbete i realtid. n FAKTA * Aditro Logistics har implementerat gamification i lagerarbetet. * Varje medarbetare en widget med en avatar som i realtid samlar poäng genom utförda arbetsuppgifter. En gemensam scoreboard visar resultatet och poängen kan användas till att uppdatera avataren med utrustning och tillbehör. * Syftet är att göra monotona arbetsuppgifter mer stimulerande, attrahera nya medarbetare, få befintliga att stanna samt effektivisera och kvalitetssäkra arbetsprocesser.