Dagens Transport & Logistik 1
AUTOMATISERAD LÖSNING för eff ektivare lagerhante
ring i e-handelseran Lagerrobotar med mjukvara från GreyOrange står klara för nya uppgifter i Zalandos lager i Brunna. FOTO: GREYORANGE E-handel är en av de mest innovativa och snabbast växande industrierna. Kunderna förväntar sig allt snabbare och mer fl exibla leveranser, något som sätter stort tryck på lagerverksamheten. F öretag kämpar för att anpassa sin verksamhet till de föränderliga kraven på e-handel och omnichannel, där det gäller att möta kundernas förväntningar, vinna deras lojalitet och generera förväntad ROI. Ett sätt att eff ektivisera logistiken är att förutspå framtiden – något som är dyrt och svårt, speciellt när det gäller modekollektioner. Modetrender rör sig snabbt och konsumentbeteendet är beroende av säsongsvariationer, som är olika världen över. FÖRDELEN MED ATT VARA PROAKTIV Ett annat sätt är att anpassa sig till förändringar. Det gäller sådant som placeringen av lager, hur de är strukturerade och hur de styrs. – Det är vår övertygelse att förmågan att reagera på förändring är en konkurrensfördel. GreyOrange kan enkelt förändra den interna logistiken och även den externa logistiken vid behov, säger Dieter Berz-Vöge, regional vd för EMEA & LATAM på GreyOrange som är ett globalt robotiserings- och mjukvaruföretag för lagerstyrning. Han tror att e-handelsföretag, framför allt annat, måste gå mot ett system med en teknik som inte är fast i infrastrukturen och som kan skalas upp eller ner där det behövs. – Nedskalning är tuff t för många system och det måste dessutom vara möjligt att integrera systemet med människor. GreyOrange utnyttjar maskininlärning och artifi ciell intelligens i samarbete med mänsklig kunskap, säger han och fortsätter: – Att integrera andra system i vårt är lätt om