Dagens Transport & Logistik 1
Dieter Berz-Vöge, vd för Grey Orange. FOTO: GREY
ORANGE FAKTA GreyOrange är ett mjukvarudrivet robotiseringsföretag som vill leverera värdeerbjudanden som är socialt och miljömässigt hållbara. Företaget fokuserar på mjukvara för mode, hem, fritid och elektronik-eftermarknaden. Robotar fl yttar hyllorna, så att godset kommer till rätt person istället för att den som plockar ska behöva gå fram och tillbaka mellan hyllorna. Foto: GreyOrange företaget använder RESTful API som är en öppen standard. Programvaran kan anpassas och skalas för enskilda kunders behov, eftersom den är komponentbaserad och har applikationer för olika typer av branscher. ZALANDO – UTGÅNGSPUNKTEN FÖR MODE En av GreyOranges sista leveranser är till Zalandos nya 30 000 kvadratmeter stora lager i Brunnna. Här har GreyOrange genomfört en av sina tre produktlinjer, Butler Goods-to-Person. – Butler Goods-to-Person fl yttar hyllorna. Det minskar arbetstiden som läggs på att identifi era produkter och transportera dem någon annanstans i lagret med 75 procent, säger Dieter Berz-Vöge. Med hjälp av GreyOrange kan Zalando hantera fl era beställningar på en gång och kunderna drar nytta av kortare leveranstider. I och med att hyllan transporteras till platsen där den arbetstagare som utför plockningen är stationerad kan de anställda plocka istället för att gå, vilket snabbar upp leveranstiden till kunden och bidrar till att arbetskraften är mindre trött vid dagens slut. En spin-off eff ekt är att varje anställd kan ha sin egen plats för personliga saker. – Zalandos valde oss tack vare vår fl exibla programvara och möjligheten att öka produktiviteten genom dynamisk resursallokering, säger han och fortsätter: – Vår lösning kan – tack vare artifi ciell intelligens och realtidsoptimering – anpassa sig till förändrade aff ärsvillkor och har kapacitet att snabbt skala upp under högsäsong. Den kan hantera en omfattande produktvidd, tusentals order i minuten och snabba upp order-till-sändning. Till exempel har vi möjlighet att ändra hyllorna för att passa olika typer av varor. E-handeln har öppnat en Pandoras ask för detaljhandeln, Nyckeln till högre produktivitet och ROI är att omdefi niera försörjningskedjans kapacitet, som driven av fl exibilitet och ny teknik hellre än andra parametrar, menar Dieter. – Kunder som arbetar med GreyOrange är på väg att upptäcka det mest fl exibla lagret som är möjligt genom automatisering.