Dagens Transport & Logistik 1
INLEDARE 4 Nya Norviks hamn får all modern logist
ikhantering och hög kapacitet. Illustrationen är hämtad från hamnens detaljplan. Kombinationen sjö och järnväg stark trend i transportnäringen I takt med allt mer ökande transportvolymer byggs logistikcenters i en aldrig förut skådad takt. Omkring 540 000 kvadratmeter logistikfastigheter byggdes under 2018 vilket är något av ett rekord, och trenden fortsätter. Inte sedan 2009 har det byggts så många logistikfastigheter. Så det gäller att hitta nya nischer för ägarna till alla logistikfastigheter – och det nya heter havet. Inte minst i spåren av den pågående klimatdebatten kommer transporter till sjöss i kombination med järnväg att öka kraftigt. Logistiklägen vid hamnar är heta. Det visar inte minst etableringen av Stockholm Norvik Hamn som ska stå klar i maj 2020. I anslutningen till hamnen har NCC reserverat stora ytor för att anlägga Norvik logistik- och företagspark. Nio av tio varor som kommer till Stockholm transporteras sjövägen. En annan aktör är den globala logistikkoncernen Seafrigo. Koncernens verksamhet består främst av sjö- och flygfrakt samt tempererad lagring och hantering. Nu har Seafrigo öppnat ett 13 000 kvadratmeter stort lager utanför Helsingborg. Närheten till Helsingborgs hamn, Sveriges största hamn för reefer containers, och Öresund skapar effektiva transporter, menar man på Seafrigo. Även Göteborgs hamn expanderar verksamheten. Just nu byggs Sveaterminalen – en ny spåransluten omlastningsterminal i hamnområdet. Terminalen, som är placerad i direkt anslutning till hamnens roro- och containerterminaler ska ta hand om de ständigt ökande transportvolymerna. Driftstart är beräknad till första halvåret 2020. Återigen är kombinationen av järnväg och hamn drivande för utbyggnaden. På den närmare 45 000 kvadratmeter stora terminalytan kommer ett av världens största lagertält om 21 600 kvadratmeter att resas. Trelleborgs Hamn har ett modernt logistikcenter med en total lageryta på 18 000 kvadratmeter. Lokalerna är integrerade med hamnen och har en direkt spåranslutning in till lagret. All lastning och lossning, oavsett om den sker från bil eller tåg, kan genomföras inomhus. Logistikcentret omsätter i dagsläget omkring 150 000 ton gods per år. Norrköpings hamn planerar för en utbyggnad med en 220 meter lång ny kaj och en ny terminalyta på 35 000 kvadratmeter samtidigt som mycket av verksamheten digitaliseras. Totalt satsas en miljard kronor på hamnens utveckling. Även Gävle Hamn, ostkustens största containerterminal, expanderar. Nu dubblas kapaciteten i Gävle Hamn för att möta den ökade efterfrågan på containertransporter. Nya djupare och längre kajer, större kranar och en helt ny containerterminal byggs. Man kan räkna upp det ena projektet efter det andra med den gemensamma nämnaren hamn och järnväg. Sverige behöver miljövänlig logistik och utvecklingen av kombinationen järnväg och sjötransporter är en tydlig trend för den utvecklingen. Peter Höök TRANSPORT LOGISTIK & Nr 4 2019 Ansvarig utgivare: Daniel Hardwick 08-506 244 00 daniel.hardwick@conventusmedia.se Chefredaktör: John Hardwick. john@conventus.se Redaktör: Hanna Engström Medverkande skribenter: Annika Wihlborg, Susanne Ringheim Kilje, Simon Matthis, Peter Höök, Markku Björkman. Omslagsfoto: Steve Howard, Pixabay Annonsera: annonsera@conventusmedia.se Conventus Communication AB Postadress: Box 62 19 102 34 Stockholm Telefon: 08-506 244 00 Webbplats: www.transportochlogistik.se DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 • 3 36 40 INNEHÅLL Ledare: Sjö- och järnvägstransporter i kombination stark trend inom transportnäringen North Carolina intresserat av hyperloop Weland Solution i nytt samarbete Tyskland satsar på naturgas med nya LNG-terminaler Sweco visar på effektivare e-handel Västerdalsbanan nu i drift TGW Logistic automatiserar PUMAs nya logistkicenter DenCity testar lösningar för urbana trafiksystem Tilliten till blockkedjetekniken inom frakt ökar med ny lösning Avatar lyfter lagerarbetet till ny nivå Nedslag i jätteprojektet Förbifart Stockholm UITP: 5G blir genombrottet för autonoma fordon Trender 3 4 5 5 6 9 9 10 12 14 Logistik Sverige runt: Allt detta händer nu 16 30 36 40 5 16 30 DAGENS