Dagens Transport & Logistik 1
FÖRBIFART STOCKHOLM stor spännvidd på 29 meter oc
h bara 9 meter berg som täckning, samt att bergets kvalitet inte är den bästa. Stora block med glidytor har vi fixerat med 10 meter långa ingjutna stålstag i berget. Förstärkningsarbetet innan vi kunde börja spränga ut bergtunneln tog cirka sex månader och sedan sprängdes de 20 meter långa tunnlarna ut på ytterligare sex månader”, sammanfattar Stefan Olsson, samordnande byggledare på Trafikverket, svårigheterna med att bygga tunnelschaktet. Den 20 meter långa bergtunneln blir enligt Trafikverket en av få tunnlar som är bredare än den är lång. Den norrgående tunneln mäter 29 meter i bredd och 15 meter i höjd - den södergående är 26 meter bred och 13 meter hög. ”Går ryckvis framåt” I ett infrastrukturprojekt av Förbifart Stockholms storlek får man räkna med att det inträffar oförutsedda saker, till exempel att berget visar sig vara av sämre kvalitet än man trott. Enligt Roger Falk, kommunikatör på Trafikverket, uppstår alltid problem som leder till tillfälliga stopp när så många aktörer ska samarbeta i ett stort infrastrukturprojekt. – Det gör att arbetet går framåt ryckvis, säger han. Vissa streck i protokollet hade dock Trafikverket gärna kunnat varit utan. I synnerhet det skandalomsusade sprängningsarbetena på Lovön på Ekerö – en av Förbifartens viktigaste etapper - som av facktidningen Byggnadsarbetaren utnämndes till Sverige sämsta bygge 2018. Kontrakt att bygga två huvudtunnlar, två tillfälliga hamnar för utlastning av tunnelberg, två arbetstunnlar samt ramptunnlar på Ekerö hade gått till den italienska entreprenören Vianini CMC, som sedan bildade det svenska aktiebolaget Lovön Samverkan. Juridiska efterspel Kontraktet, värt 3,5 miljarder kronor, tecknades 2016. I mars i år hävdes det av Trafikverket och nu väntar juridiska efterspel i såväl italienska som svenska domstolar. Troligen kommer det att leda till förseningar, enligt Johan Brandmark, projektledare för Förbifart Stockholm. Bakgrunden till konflikten var att Trafikverket tyckte att huvudentreprenören inte levde upp till kraven på en säker arbetsplats. – Brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet och kvalitetssäkringar är det som vi angett som primära orsaker till att kontraktet hävdes, säger Johan Brantmark. Han vill inte skylla bristerna på någon enskild underentreprenör. – Jag vill inte peka ut någon enskild under - på sina ställen - vilket medfört att man fått stabilisera berget med ett stort antal bergbultar. Akallatunneln drivs nu fram från andra sidan och ett genomslag väntas vid årsskiftet 2019-20. – De är 160 meter bort nu, berättade Beatriz Martinez, byggledare på Trafikverket, i samband med att ”påslaget” skulle besiktigas i början av sommaren. I skrivande stund är genomslaget betydligt närmare än så. Sprängningar i snigelfart Sprängningen av bergtunneln i Akalla har gått med snigelfart – sex månader för 20 meter tunnel. ”Utmaningarna har varit att det dels är en entreprenör. Vi hade en förväntan på huvudentreprenören som de inte motsvarade, säger han. Ny upphandling Nu håller Trafikverket på att upphandla en ny huvudentreprenör till Lovön. Det har gått ut till alla EU:s medlemsländer enligt gällande praxis. – Vi har skickat ut en förfrågan och ett antal företag har kommit och tittat på visningar vi DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 • 3 1