Dagens Transport & Logistik 1
UITP Stora förhoppningar på 5G för förarlösa bila
r Text: Simon Matthis Förarlösa fordon, i synnerhet skyttelbussar i kollektivtrafiken, tog stor plats på den internationella kollektivtrafikmässan UITP Global Public Transport, som hölls i Stockholm i somras. Det omsusade 5G-nätet kan bli den knuff framåt som förarlösa fordon så väl behöver för att förverkligas på allvar i kollektivtrafiken. På mässan visade bland annat Keolis och Ericsson hur 5G kan underlätta införandet av förarlösa fordon. UITP Global Public Transport Summit är världens största kollektivtrafikevent. Konferensen samlar aktörer inom kollektivtrafikbranschen i hela världen, med seminarier, workshops, utställning och internationellt nätverkande. Inredningen av en förarlös skyttelbuss av franskt fabrikat. Foto: Simon Matthis Samlar nyckelspelarna Av tradition är konferensen mycket välbesökt av politiska beslutsfattare – i år gästades den av inte mindre än 3000 delegater från 84 länder och drog 15 000 besökare. Det gör eventet till ett mycket viktigt forum för tillverkande och tjänsteföretag att visas upp sig på. Till TrafikForum säger Håkan Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, som på mässgolvet visade upp sitt senaste kraftpaket, prototypen till Volvo 7900 Electric Articulated: - UITP är mycket viktigt. Nyckelspelarna i världens kollektivtrafik kommer, det är ett stort värde för en fordonsleverantör att under en kort tid kunna träffa många beslutsfattare. 5G-nätverk Förarlösa fordon i fullskala var ett stort dragplåster på UITP-konferensen, men framför allt visades interaktiva informations- och biljettsystem upp av många utställare, som uppgick till nära 500 totalt. Tanken med Ericssons 5G-nätverk är att det ska möjliggöra fjärrstyrning av förarlösa fordon. I förlängningen ska operatören kunna flyttas från fordonet till ett kontrollrum och ratta flera fordon samtidigt. Övergripande teman UITP-konferensen hade som övergripande tema ”The Defining Event in Public Transport”. I anslutning till konferensen höll UITP också ett toppmöte, ”Global Public Transport Summit”, med deltagande av bland annat transportministrar, borgmästare, ITS-experter och vd-ar på trafikföretag. Temat för det var ”The Art of Public Transport”, där särskild tonvikt lades på hur visioner formar kollektivtrafiken i städer. Andra ämnen diskuterades flitigt på konfeUtställaren Torsten Seipelt från tyska Almex GmpH visar ett reseinformations- och biljettsystem med en design uppenbarligen inspirerad av mobiltelefoner. Foto: Simon Matthis 34 • DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 4 20 1 9 rensen var begreppen MaaS och On-demandresande. MaaS står för Mobility as a Service och On demand står för anropsstyrd trafik, koncept som med modern teknik gör det möjligt att erbjuda kollektivtrafik där underlaget annars skulle bedömas vara för klent, till exempel genom samordnade resemöjligheter. Nästa gång UITP arrangerar ett Global Summit blir 2021 i Melbourne, Australien. n