Öl & Whisky 1
NYHETER Text: REDAKTIONEN GASTRONOMISK OMSTART Fö
r 19:e året i rad har trendbyrån Food & Friends sammanställt en trendrapport inom mat och dryck. Här är några av deras spaningar. TRENDSPOTTING 2023 THE GREAT RESTART NEW WORLD NEW RULES Årets trendspaning handlar till stora delar om hur vi kommer att äta, dricka och umgås under den kommande lågkonjunkturen. Det är också tredje gången i rapportens historia som den presenteras just i begynnelsen av en sådan. Kommer vi att stänga in oss hemma eller gå ut och äta? Och hur hanterar restaurangerna situationen utifrån detta? Nedan följer ett urval av de trender som Food & Friends ser i spåkulan. SIGN OF THE TIMES Hushållens köpkraft minskar med inflation, ränteökningar och höga elpriser. Ett tydligt tecken på recessionen är bland annat att McDonalds i Storbritannien har höjd priset på en cheeseburgare för första gången på 14 år. Dessutom med nästan 20 procent. Den minskade köpkraften leder till att vi undviker de stora utgifterna, men unnar oss de små – även kallat the lipstick effect. THE CRISES FOODPLATE Som en följd av ovanstående är det dessvärre det lokala, hälsosamma och ekologiska som stryks från inköpslistorna. Även hållbarhet prioriteras ned. Under nästa år äter vi till stor del kända och prisvärda rätter såsom pizza, pasta och hamburgare. 24 conventum.se/noje WE MEAT AGAIN När världen är stökig kliver vi bakåt i utvecklingen, och köttkonsumtionen är inte ett undantag. Under 2022 har köttkonsumtionen i Sverige ökat för första gången sedan 2016 och för att ta ytterligare ett exempel från McDonalds har de plockat bort de vegetariska burgarna från menyn i USA på grund av att de inte säljer. Det köttslag som har ökat mest är kyckling, som i Sverige växte lika mycket som alla andra köttvarianter tillsammans. SWEET COMFORT Kriser innebär generellt alltid att vi äter mer sötsaker i form av godis, kakor och glass. Detta stämde även under pandemin, och kommer sannolikt att upprepas under en lågkonjunktur. CAFÉIFICATION Både restauranger och barer anpassar sitt utbud efter gästernas plånboksstorlekar och rör sig mot mer informell stämning snarare än fine dining. Ett exempel är barkedjan Little Doors vars lokaler efterliknar ett hem komplett med tandborstar i badrummet. Här erbjuds sällskapsspel och dammsugaren står parkerad i ett hörn för att efterapa hemmakänslan fast på krogen.