Öl & Whisky 1
GLÖGGSPECIAL Orkanglögg Frostbärsglögg Blossas år
gångsglögg har gjort en inspirationsresa till New Orleans där de träffades i solar plexus av de vibrerande gatorna i French Quarter, där jazzmusiken oftast sköljs ned med lokala drinken Hurricane. Intrycken från denna smältdegel av smaker - cajun- och kreolköket, klassiska cocktails, mardi gras och jazzmusiken - har mynnat ut i Blossa 22. Åsa Orsvärn, chief blender för Blossa förklarar mer. – I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Med Hurricane som huvudinspiration har vi smaksatt glöggen med rom, lime och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Inspirerade av matkulturen har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika. Det blir en fin samklang med de klassiska glöggkryddorna, varav flera ofta hittas i maten som serveras i New Orleans, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa. Blossa 22 New Orleans är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. 125 kronor för 750 milliliter. Artikelnummer 5774501. får ta stor plats. Trots sitt namn är den emellertid inte kall, utan du behöver stoppa in den i kylskåpet innan förtäring precis som vanligt. Och vad är då en cold ipa? Stilnamnet kommer från att man jäser i kallare temperaturer, som en lager och med lagerjäst. Saturnus i Malmö är landets äldsta glöggproducent. Deras smaksatta glöggnyhet i år är en alkoholfri vitvinsglögg som kombinerar klassiska glöggsmaker med nordisk natur. Frostbär, med smak av havtorn och rönnbär kan drickas både varm och kall. Havtorn och Rönnbär är två bär som smakar bäst om de skördas efter den första frosten. Därför är namnet Frostbär mycket passande för karaktären på årets glögg. Saturnus vision när man tog fram årets glögg var att presentera en grund på klassiska glöggsmaker, men med inspiration av naturens skafferi under årets kallare månader. - Havtorn växer framför allt längs Sveriges kustremsor, och när bären väl mognar gäller det att hålla sig framme innan buskarna är tömda. Den fruktiga och syrliga smaken i havtorn passar mycket bra med det vita vinet och tonerna från kanel och kardemumma.” berättar Ludwig Liepe, kategorichef, Saturnus. – Utmaningen med rönnbär är att det är väldigt syrligt men tillsammans med glögg och havtorn blir det en riktig tillgång. Rekommenderat cirkapris på Frostbär respektive deras andra produkt Vintermojito är 35 kronor. - Något vi verkligen vill satsa på är den alkoholhaltiga glöggen. Vi har tagit fram två recept som vi tycker är riktigt vassa. En vinglögg med de klassiska kryddorna som kanel, kardemumma och nejlika. Den tyckte vi blev så god att vi funderade kring hur vi även kunde göra en starkvinsglögg på samma bas. Efter att ha experimenterat en del kom vi fram till att sherry blev den perfekta kombinationen då den verkligen gifter sig med russin och fikon, som också ingår i glöggbasen. Båda släpps i beställningssortimentet den 2/11 och vi är mycket spända på hur mottagandet kommer bli, säger Ludwig Liepe, som tillsammans med brodern Filip nu gått in som femte generationen i det familjeägda bolaget. 26 conventum.se/noje