Nöjesnytt Växjö 1
MÅNADENS PROFILER BRÖDERNA ROGNEFALL Text: Ola Ka
rlsson Foto: Martina Wärenfeldt/MStudio Bröderna Rognefall har ända sedan de tog över ruljansen på, numera nedlagda, nattklubben Terrassen för några år sedan skapat sig ett rykte om att vara ett par särdeles professionella, pålitliga och drivna entreprenörer, oavsett vilken typ av projekt de ger sig på. Men även om de har gått liknande vägar genom livet är de på många sätt varandras motpoler. Lillebror Jesper, 27, är lång, ljus och pratsam på det där naturliga sättet som man förknippar med många egna företagare, framför allt inom restaurangbranschen. Den tre år äldre Martin är mer tillbakadragen, nästan privat och huvudet kortare än brorsan. Båda är dock överens om att det är olikheterna som gör att de funkar så bra tillsammans. –Jag hade aldrig kunnat drömma om att vi en dag skulle jobba ihop, det är helt ologiskt, säger Jesper med ett leende. När vi var yngre var vi inte alls tighta och som barn höll vi bokstavligen på att slå ihjäl varandra. Nu jobbar vi ihop dygnet runt och är bästa polare. Det gör mamma väldigt glad (skratt). –Vi kompletterar varandra väldigt bra, menar Martin. Jesper är idésprutan och entusiasten, medan jag är den som är lite mer eftertänksam och försöker hålla det hela på jorden. –Vilket betyder att jag kommer med 100 förslag och Martin säger nej till 99 av dem, inflikar Jesper med ett garv. Martin och Jesper är födda och uppvuxna i Växjö och gick via studier på Katedralskolan respektive Procivitas båda ut för att upptäcka världen. Martin reste runt konstant i fem år, bodde bland annat i London, Australien och New York och försörjde sig på ströjobb innan han tröttnade och flyttade hem till Sverige och Stockholm för att läsa kriminologi av alla ämnen (”jag ville inte plugga bara för pluggandet skull, utan läsa nåt jag var intresserad av”, som han uttrycker det). Jesper i sin tur smakade på företagslivet redan på gymnasiet, då han kom tvåa i en tävling för Unga Företagare och därefter jobbade som projektledare på Dag X. Sedan lockade resandet även honom och han följde i stort sett i Martins fotspår. Resandet är fortfarande ett stort intresse för bröderna, som har en inbördes tävling om vem som gör flest resor per år. Runt 2008 strålade Martin och Jesper samman i Växjö igen och fick då uppdraget av Per Bengtsson på PM & Vänner att ta över driften av restaurangens nattklubb Terrassen. –Vi tackade ja, men hade väl egentligen ingen tanke på att driva eget företag, det visade sig bara var smartast ur skatteteknisk synpunkt, säger Martin och bjuder på ett ganska sällsynt leende. Per var mentor för Jesper på gymnasiet och visste väl någonstans vad vi gick för, även om vi kanske inte själva var medvetna om det (skratt). Men vi upptäckte ganska snabbt vad man kunde göra och hur kul det var. Efter det har det bara rullat på. Martin är som sagt ingen man av stora ord och ”bara rullat på” är ett grovt understatement. I dagsläget sysselsätter Martin och Jespers företag Dimanche runt 40 personer till och från och de har förutom Terrassen stått för både arrangemangen med fotbollsmatcher på storbilds-TV i Willans Park till ansvar för kioskverksamheten på Myresjöhus Arena och som festivalgeneraler för housepartyt Open Air. Dessutom har de en relativt ny gren av verksamheten de gärna vill utveckla mer, nämligen import av vin. –Både Martin och jag är extremt intresserade av vin och mat och när vi kom hem efter en vinresa till USA hade vi helt plötsligt blivit vinimportörer (skratt). Dessutom har jag börjat utbilda mig till sommelier, så vinintresset och importverksamheten är verkligen en hjärtefråga. –Jag bor ju i Stockholm egentligen, så min förhoppning är ju att vinimporten ska börja rulla på så pass bra att jag kan syssla mer med det hemma, säger Martin. Det saknas således varken projekt eller entusiasm för bröderna och det som på många sätt är intressant i sammanhanget är att de byggt upp sitt företag mitt under den djupaste lågkonjuktur. Och det utan att egentligen var speciellt intresserade av affärsbiten, enligt dem själva. Vad tror de själva är hemligheten? –Den röda tråden i det vi gör är att det i grunden handlar om service. Folk vill fortfarande roa sig, även om det är sämre tider. Och egentligen är det jävligt lätt att driva företag: man lovar inte saker man inte kan leverera, man levererar i tid och man gör det bra, konstaterar Martin, medan Jesper är mer filosofisk över affärsklimatet i stort: –Jag tror synen på hurdan man ska vara när man driver företag håller på att luckras upp. DET HANDLAR INTE LÄNGREOM GUBBAR I KOSTYM SOM SITTER OCH RÄKNAR PENGAR, UTAN OM FOLK SOM FÖRSÖKER HITTA ROLIGA PROJEKT SOM INTRESSERARDEM OCH FÖRSÖKA FÅ DEM ATT GENERERA LITE PENGAR. Framför allt handlar det, som för vår del, inte så mycket om vad det står för titel på visitkortet. Det är många unga företagare idag som verkligen är mångsysslare. Jag vet inte hur många gånger vi ändrat i papperen om vad vårt företag har för inriktning. De är rätt trötta på oss på Skatteverket, haha. Bröderna är överens om att tiden på Terrassen varit ovärderlig i deras utveckling som egna företagare och under sommaren 2013 har de bestämt sig för att ge Växjöborna chansen att dansa under (nästan) bar himmel i ytterligare tre månader. –Folk har tjatat länge om att vi ska göra något nytt och vi kände att det var läge nu, säger Martin medan Jesper svarar på den outtalade frågan om varför man orkar lägga ner sådan tid och möda på ett projekt som bara varar under en begränsad tid: –Efter Terrassen lade ner letade vi länge efter en ny lokal och har nu hyrt in oss i Annexet vid lokstallarna i sommar och har renoverat och rustat upp för att skapa en jävligt fräsch nattklubbsupplevelse, säger Jesper. Det finns också en mer långsiktig plan, men den är hemlig tills vidare.