Bumsen 1
på de flesta personbilar och hojar för gatbruk –
de var dock sällsynta i GP-racing före tvåtaktseran. Förklaring: det hetaste stället i en fyrtaktsmotor är avgasportarna. Med den tidens luftkylning och materialkvalitet löpte en hårdtrimmad fyrventilstopp helt enkelt risken att den smala metallbryggan mellan två avgasventiler skulle deformeras – eller t.o.m. smälta! ERGO: tvåventilstoppar var driftsäkrare. Likaså noterar Cameron återkommande att tillverkarna tenderar att stirra sig blinda på effektsiffror – medan förarna förstås framför allt vill ha körbara motorcyklar. (På annat ställe har jag läst att medan Honda redan på 1960-talet jobbade med att öka effekten på sina femhundror, så hävdade deras fabriksförare Mike Hailwood gång på gång att han inte ville ha mer effekt, han ville ha en motorcykel som gick att köra!) Denna utveckling accelererade förstås under tvåtaktseran, där åtskilligt arbete las ner på att å ena sidan höja toppeffekten, å andra sidan bredda dessa motorers ofta extremt smala effektregister så att cyklarna skulle bli någorlunda körbara. Sådär i förbifarten beskrivs en motorcykel som ”två gyron, förenade av ett styrhuvud”(!), vilket får en trave praktiska konsekvenser när det gäller att bygga chassin som klarar av ständigt ökande påfrestningar från stadigt ökande motoreffekt och allt bättre däck. Riktigt intressant är att vilka regeländringar som än införs genom årtiondena så resulterar de i ännu snabbare hojar. När fyrtaktarna återkom nästan fördubblades slagvolymen – från 500 till 990 kubikcentimeter, de snabbare varvtiderna berodde inte främst på toppeffekten utan på fyrtaktarnas jämnare effektutveckling, den gjorde cyklarna lättare att köra. (Där Camerons bok tar slut, ser vi det igen. När slagvolymen i Moto GP sänktes till 800 kubikcentimeter gick det ännu fortare – de nya, lättare hojarna kunde hålla högre kurvhastighet!) Cameron är ingenjör, av bokens titel framgår att motorcyklarna sätts i förgrunden – men förarna glöms definitivt inte bort. Tvärtom är ett genomgående tema att framgångar ofta var en kombination av tekniska landvinningar och förare som kom på ett nytt sätt att använda befintliga resurser. Redan på 50-talet lär John Surtees – den ende i världen som tagit guld i såväl roadracingens kungaklass och i F1 – ha varit den förste som flyttade sig i sidled på motorcykeln för att minska lutningen i kurvorna. Detta blandat med ett bredare effektregister hos MV Agustas fyror än hos konkurrenternas motorer – och Surtees unika förmåga att kommunicera med depåfolket – gav enastående resultat. De amerikanska förare som kom från dirt-track till GP-racing tog ett par decennier senare med sig bredsladdandet till asfalten. Resultaten talade för sig själv. Valentino Rossis snabba och stora framgångar kom inte bara från hans eminenta förmåga att köra hoj. Redan tidigt i karriären lade han sig avsiktligt bakom ettan, som – i regel utan framgång – försökte skaka av sig nykomlingen. I stället kunde Rossi lugnt (nåja!) studera den framförvarandes bakdäck och köra om när det var tillräckligt slitet. Då var hans egen baksvål i betydligt bättre skick och konkurrenten fick – fullständigt maktlös – se Rossi försvinna framåt. Tillnamnet ”Il Dottore” är inte oförtjänt.Och så vidare. 1949 års segermaskin – AJS ”Piggsvinet” – hade en toppeffekt på 38 hästkrafter, Yamaha YZR M1 år 2008 levererade 220. ”The Grand Prix Motorcycle” tar med läsaren på en fantastisk resa. Bättre läsning i semesterhängmattan – eller under långa, mörka kvällar när hojsäsongen tagit slut – har jag svårt att tänka mig. Boken, som såvitt jag vet bara finns på engelska, kan beställas från www.amazon. co.uk. Bror Gårdelöf ML 2661203 Butik – Reservdelar – Verkstad för Bumsen världsberömd! Europas största motorcykeltidning, tyska Motorrad, hade denna insändare i nr 16/11. Under en semestertur i Sverige hade en läsare kommit över Bumsen och det verkar som att man gillar produkten fast visst ironiserar man hjärtligt om namnet. All reklam är bra marknadsföring! Gillbergagatan 26, Linköping. Tel 013-10 52 30. info@bikestop.se BUMSEN 4 – 2011 37