Bumsen 1
PROVKÖR! VI HAR MÅNGA DEMOHOJAR 0456-230 30 • Ind
ustrigatan 11 i Bromölla • Öppet månd-fred 9-18, lörd 9-13 • OBS! måndagar mars-aug 9-20 • www.claessonsmotor.se ÅTER BESITTER JAG EN BMW År 1957 köpte jag min första motorcykel, en JB och 1959 gick jag över till tung mc, det blev en BSA. Indian, Triumph med � era cyklar ägdes ända tills jag en dag kom över en BMW ”enstångka”. Då man startade denna maskin höll man på att ramla över styret för att den var så lågt växlad beroende på att det hade varit en sidovagn monterad innan jag köpte den. Snart nog så köpte jag en R 50 och efter två år blev den R 69 S. Dessa motorcyklar följde mig, en ny vart annat år, ända till 1969, tror jag, då jag köpte mig en 750 cc BMW. 1972 sålde jag R 75:an på grund av att jag då gifte mig och bildade familj, vilket medförde att det � ck bli bil som fortskaffningsmedel. Varför blev det bara BMW för min del, kan man fråga sig? Ja, det var den enda maskinen på den tiden som kunde hålla hög marschfart under lång tid. Mitt inJag var förmodligen en av de första att köra med varselljus. Tog ett par avloppsrör i plast och i dessa hade jag skruvat fast ett par mopedljus. Monterade sedan konstuktionen på sidan av kåpan. tresse var nämligen att köra på utlandet. Under mina första 13 år med BMW besökte jag allt från Island i norr, in över Ryssland till Gibraltar i Spanien och Athen i Grekland i söder. En gång, då jag kom på en sämre asfalterad väg i Ryssland, stod det två motorcykelpoliser parkerade på en liten avfart invid vägen. F..n tog tag i mig och jag undrade hur fort dessa motorcyklar kunde gå. De hade en motorcykel som hette EMW och var tillverkade i samma fabrik som BMW före kriget men efter kriget hade fabriken hamnat i Östtyskland. Under kriget fortsatt man dock med tillverkningen men med ett nytt namn och självklart utan att följa utvecklingen. De startade och kom efter mig som ett ”jehu” i 120 km/tim, för mer gick de inte, men jag låtsades som inget utan växlade ned och drog på för fullt. Efter ett tag så stannade jag. Då de kom fram till mig gick de runt min BMW motorcykel och beundrade den för de hade inte sett något liknande. Det var den motorcykeln som är avbildad på bilden här nedan. Efter lite dividerande så blev det kortege tillbaka till mitt fartyg som låg i dåvarande Leningrad. Då vi kom ombord blev det inskrivet i min sjöfartsbok att jag ej � ck gå i land i Ryssland! En dag nu i höstas så var vi i Thailand och på en gata stod det en BMW. Den var så underbar. Det första jag gjorde då vi hade kommit hem var att inhandla mig en BMW R 850 C och omedelbart återfanns känslan och friheten att komma ut på en BMW motorcykel. Tänk att man fortfarande kan bli så frälst och då är jag nu 67 år gammal. Ringrostig är jag och på kurser vill jag gå när det blir aktuellt att börja köra i vår. Avslutningsvis: Ett stort tack för en trevlig medlemstidning. Eric Forsström ML 2680313 Våren 2009 med min R 850 C. Livet leker igen. 24 BUMSEN 1 – 2009