Bumsen 1
spännas fast, så att nackens rörelseomfång minska
s till ett minimum, eftersom han eller hon inte behöver särskilt stor rörlighet. Backspeglarna informerar om, vad som �nns bakom, och resten ser man med små huvudrörelser. Ofta har bilracingförarna korta remmar mellan krage och hjälm, som ytterligare minskar rörelseomfånget och påfrestningarna. På en motorcykel gäller helt andra förutsättningar både i tra�k och på bana. Hojåkaren måste ha en större rörlighet i nacken för att kunna orientera sig och notera uppdykande risker, så det går inte att ta en bilkrage rakt av. Detta har den sydafrikanske neurokirurgen och hojåkaren Chris Leatt ägnat åtskillig tankemöda, och för ett par år sedan presenterade han sitt nackskydd Leatt Brace. Jag tog omgående kontakt med dem på deras hemsida, men det gav inget resultat. År 2008 nådde kragen dock Sverige, efter att BMW och KTM gått in som intressenter, och jag köpte en BMW Neck Brace, så snart den fanns att få tag på. KTM Neck Brace verkar vara tekniskt samma produkt med annan färgsättning och KTM-logga. Likaså har Alpinestars presenterat sin Bionic Carbon. Skydden liknar varandra påtagligt, men Alpinestars kan ha skaffat sig ett övertag, genom att kragen öppnas i framkant, vilket gör den lättare att ta på. Innan man lärt sig, är BMW Neck Brace lite knepig att hantera, eftersom låsningen sker vid sidan av halsen men det är en vanesak. Kragen sitter inte alls tätt mot halsen, tvärtom, och när man inte har hjälmen på, kan den verka fånig. När integralhjälmen hamnat rätt på skallen, stämmer det plötsligt. Normal nackrörlighet är närmast oförändrad, men mer extrema rörelser i nacken framåt-, bakåt- och sidoböjning hindras, genom att integralhjälmens nederkant tar i kragen. Dessutom minskar kragen risken för, att kraftigt våld rakt uppifrån orsakar kompressionsfrakturer på halskotorna. Alpinestars Bionic Carbon verkar vara lite lägre dragen i nacken, dvs huvudet kan böjas längre bakåt, innan rörelsen stoppas. Detta kan vara en fördel för starkt framåtlutade sporthojsförare(?), medan övriga förarkategorier sannolikt har en fördel av BMW/KTM Neck Braces något mindre rörlighet bakåt. Precis som vid köp av hjälm �nns här bara en vettig metod, dvs att prova själv. När man köper något av skydden ovan, är det mycket viktigt att prova det kompletta skyddet med ryggplattan fastskruvad. Jag gjorde misstaget att köpa den lilla kragen, som utan ryggplattan verkade sitta utmärkt. Med ryggplattan på plats var den emellertid hopplöst för liten, medan den stora modellen satt perfekt från början. Tänk på, att prova den kompletta kragen med de kläder och skydd, som Du använder inklusive ryggskölden annars blir det lätt fel. BMW Neck Brace kostar 4.995 kr, medan KTM Neck Brace och Alpinestars Bionic Carbon har ett pris kring BUMSEN 1 – 2009 9 5.500 kr. Det är en hel del pengar, men min halsrygg är ovärderlig, så den balansräkningen är snabbt avklarad. Ett rykte förtäljer, att ett skydd med färre justeringsmöjligheter är på väg ut på marknaden till ett pris kring 2.500 kr. Om Du har svårt att skaka fram pengarna direkt varför inte önska ett halsryggskydd i födelsedagspresent från hela släkten i stället för diverse smärre prylar, som Du både kan ha och mista? Prova i butiken i lugn och ro, lägg undan och skicka någon att köpa. Halsryggskydd är nya på marknaden, och det är alltid vanskligt att sia om framtiden. Ändå går det inte att komma förbi tanken, att de kan vara det största i skyddsväg, som hänt oss motorcyklister sedan hjälmen. När detta skrivs, har jag kört bortåt 800 mil med BMW Neck Brace. I början gjorde den sig påmind vid vissa nackrörelser, men jag lärde mig snabbt att modi�era dessa, och numera tänker jag inte ens på, att den �nns på plats. Den enda bestående skillnaden är, att det inte längre går att titta ned på sidostödets ”hälpinne” vid parkering. I stället får jag hitta den på känn vilket går utmärkt. Neck Brace fungerar lite som en spoiler och ändrar luft�ödet kring halsen. Därför är jag numera extra noggrann med att få tätt och dragfritt mellan hjälmens nerkant och vindskyddskragen. Slarv med den detaljen ger obehagligt drag kring nacken under kylslagna resor. Därför är det också bättre att ta på hjälmen först och Neck Brace därefter. Det ger bästa justeringsmöjligheter för vindskyddskragen och gör det enkelt att spänna hakremmen optimalt. (Med Neck Brace på plats kan det vara lite pilligt.) När man är van, tar det därefter bara några sekunder att ta på Neck Brace och det går ännu snabbare att ta av den. Ett mindre omak är, att Neck Brace måste tas av, om man vill komma åt något i jackans inner�ckor. Det går att öppna jackans krage och blixtlås med Neck Brace på plats, men dess bröstplatta gör det i praktiken omöjligt att dra upp blixtlåset och stänga jackkragen.