Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Stora steg mot vårt fo
ssilfria mål
Sten Kort & gott: Bröllopsstenar på Rügen, Agnes M
ohlin, Spårbarhet & the Green Deal
Sten K-sten: Millesgården
Sten Intervju: Roger Larsson
Sten Tema: Framtidens stenhuggare
Sten Projekt: Centralplan i Stockholm
Sten Projekt: Kvarteret Boken / K57
Sten Projekt: Storkyrkan restaurering
Sten Projekt: Vildmannen restaurering
Sten Stenpriset 2022: Finalisterna
Sten Designprisvinnaren: Ebba Dahlgren
Sten Novus: Svenska folkets syn på återbruk
Sten Hållbarhet: LCA-mall för natursten snart klar
Sten Nyhet: ny marmormarknad i italien
Sten Juridik: Viktigt vid delegering
Sten Projekt: Tyresta nationalparksentré
Sten Krönikan: Robert Quaak, Steny SMÅSTEN ▼ KRÖNI
KAN ROBERT QUAAK FOTO:STENY ”Tuffa tider betyder nya möjligheter” D en nordamerikanska stenindustrin påminner, trots stora skillnader i storlek och utbud, mycket om den svenska. När jag började i branschen i Seattle för drygt 20 år sedan mötte jag en fragmentiserad marknad dominerad av mindre, lokala företag. Kännedomen om natursten var begränsad hos allmänheten, liksom hos mig. Mina första steg i inlärningsprocessen bestod i att besöka brott och följa med stenhuggarna i deras vardag. Först fick jag lära mig om olika stensorter och deras egenskaper, därefter fick jag följa stenens väg till bänkskiva i någons kök eller en del av husets fasad. Tiderna var goda. Det rådde byggboom i USA och marknaden för natursten växte snabbt. Många jobb var med svenska mått spektakulära och skräddarsydda, och vi anlitade duktiga stenhuggare i både Kina och Indien för att kunna utföra dem. Jag upptäckte snart att även arkitekterna bakom de stora beställningarna efterfrågade mer kunskap om natursten. Så vi började resa runt till arkitektkontoren och föreläsa om hur man använder natursten. Det visade sig vara ett klokt drag. När de lärde sig mer om material, urval och möjligheter, ledde det till bättre leveranser, färre missförstånd, större förtroenden och fler beställningar. Med relativt små medel kunde vi alltså både få affärerna att växa och stärka relationerna till några av våra viktigaste kunder. År 2008 slog den finansiella krisen till med full kraft i USA och spred sig snabbt till resten av världen. Den slog extra hårt mot den lånefinansierade byggindustrin som kollapsade över en natt. Efterfrågan på natursten gick samma väg. Samtidigt visste vi att den långsiktiga investering vi hade gjort i relationer skulle göra det lättare att komma tillbaka när konjunkturen väl vände. Naturstensmarknaden i USA har också återhämtat sig bra och växt stadigt de senaste åren. Själv gick jag efter en tid över till den e-handelsindustri som också har sitt säte i Seattle, med Amazon som flaggskepp. Det blev några intensiva år med placering i bland annat Asien, sedan gick flyttlasset hem till Sverige. Ett planerat sabbatsår 46 avbröts när jag 2017 blev erbjuden jobb som vd för Steny som då fortfarande var i ett uppbyggnadsskede. Att få samla ett tiotal stenentreprenörer i hela Sverige under ett varumärke och ett erbjudande var lockande, inte minst med tanke på mina erfarenheter från USA. E fterfrågan på natursten har här, liksom i USA, pekat sta - digt uppåt, helt i linje med den svenska byggboom som nu ser ut att gå mot sin peak. Många privatpersoner har investerat i sina hem och bänkskivan har under de här åren varit den produkt som främst har kommit att förknippas med Steny. Det är en standardprodukt där konkurrensen kommer från många aktörer och materialområden, till exempel kompositer som blir allt vanligare. Så ser läget ut när vi nu går mot kärvare tider där hushållen håller allt hårdare i plånboken. Men tuffare tider innebär även större rörlighet på marknaden. Det understryker vikten av att kunna stå på flera ben. När privatmarknaden mattas av öppnas alltid nya möjligheter på andra områden, till exempel hotell och restaurang där pandemin har skapat ett uppdämt investeringsbehov. Offentliga aktörer är heller inte lika konjunkturkänsliga. Stenindustrin har med hållbarhetsargumentet ett mycket starkt erbjudande. Det går även att ta nya marknadsandelar om vi satsar ännu mer på affärs- och produktutveckling. Det är en fråga som vi själva ”äger” när omvärlden förändras. Det är nu vi ska vässa vårt unika erbjudande, addera mervärden och erbjuda just den där bänk skivan eller tjänsten som får kunden att välja oss i stället för Ikea. Min erfarenhet säger att man ofta kommer väldigt långt med att börja lyssna på kunderna, ta sig tid och erbjuda en oöverträffad service. Då har du kunden med dig även när tiderna blir tuffa. ROBERT QUAAK, VD FÖR STENY
Sten Marnkaden: Annonser