I korthet Bara el och gas i innerstan Bara elbila
r och de mest utsläppssnåla gasbilarna kommer att tillåtas i delar av Stockholms innerstad från 2024, enligt Stockholm stads nya rödgröna styre. Senast 2030 ska trafiken i hela innerstan vara utsläppsfri. Enligt det nya borgarrådet Åsa Lindhagen (MP) innebär det konkret att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla ladd hybriderna. Vätgas till industri och sjöfart Ett samarbete om vätgas startar mellan den spanska hamnen Algericas och hamnen i holländska Rotterdam. Samarbetet kan ge norra Europa 4,6 miljoner ton fossilfri vätgas till sjöfart och industri till 2030, skriver CNBC. Tanken är att etablera en försörjningskedja av vätgas som produceras i en energipark vid spanska Algecirasbukten. Gasen ska sedan lagras som ammoniak och metanol och skickas till Rotterdam. Där kan den omvandlas till gas igen eller så kan de båda kemikalierna användas direkt. Linde satsar på vätgas i USA Linde bygger företagets hittills största elektrolysör för produktion av flytande vätgas vid Niagara fallen. Elen till framställning en kommer från vattenkraft och elektrolysören kopplas till en befintlig förvätsknings anläggning där vätgasen omvandlas till flytande form. Produktionen ska starta 2025. Viktig gas i industrin Gasolanvändning i Sverige 2021 Övriga näringar 13 % Industri (inklusive mottryck) 87 % Källa: Energigas Sverige/SCB Fortsatt satsning på infångning av koldioxid Sveriges klimat och miljöbudget minskar enligt den nya regeringens förslag. De statliga stöden Industri klivet och Klimatklivet får dock ökade anslag, bland annat till lagring av koldioxid från biogena källor, så kallad bioCCS. Även biogasstödet planeras bli kvar oförändrat. I höstbudgeten föreslås ett stöd på 36 miljarder kronor under perioden 2026–2046 till de aktörer som kan avskilja och lagra koldioxid till lägst kostnad. Stödet ska fördelas av Energimyndigheten inom ramen för Industriklivet och ske via så kallade omvända auktioner. Lämpliga platser för kol dioxidlagring ska utredas av Sveriges geologiska undersökning (SGU). Regeringen vill även utreda styrmedel till lagring av kol ioxid från fossila källor, så kallad CCS. Detta för att kunna underlätta omställningen för bland annat raffinaderier. Stockholm Exergi är ett av flera företag som satsar på koldioxidinfångning. Målet är bygga Europas första fullskaliga anläggning för bio-CCS. FOTO: STOCKHOLM EXERGI Regeringen förstärker också anslaget till Klimatklivet med 400 miljoner kronor under 2023 och med 500 miljoner kronor per år 2024 och 2025. Stödet ska möjliggöra fler satsningar på Planer på ledning för koldioxid Tyskland–Norge. En 90 mil lång kol dioxidledning till Norge ska hjälpa tysk industri att bli fossilfri. Planen är att transportera mellan 20 och 40 miljoner ton kol dioxid om året från 2037, skriver Ny Teknik. Norska Equinor och tyska Wintershall Dea, båda olje- och energibolag, har skrivit avtal om att utveckla en omfattande värdekedja för infångning och lagring av koldioxid (CCS). Projektet ska knyta ihop Tyskland, som är den största källan till koldioxid utsläpp i Europa, med Norge, som har Europas största lagrings potential för koldioxid. Projektet ska även utvärdera en tillfällig lösning där koldioxid fraktas med fartyg från uppsamlingscentret till lagringsanläggningen. Igrene vill göra vätgas av naturgas Morafälten. Gasprospekteringsbolaget Igrene utreder förutsättningarna för att producera vätgas i Morafältet från den naturgas som finns där. Det framgår av ett pressmeddelande. Igrenes ansökningar om att få producera naturgas inom Morafältet har tidigare avslagits och produktion av naturgas i Sverige har sedan dess också förbjudits. Bolaget undersöker nu möjligheten för produktion av vätgas genom deras patenterade metod för konvertering av naturgas till vätgas nere i borrhålen. Metoden ska vara energieffektiv och låta koldioxiden stanna kvar i marken. 12 ENERGIGAS NR 4 2022 infrastruktur för elektrifiering. Regeringen har också meddelat att klimatbilsbonusen slopas. Det innebär att den som köpt en ny el-, hybrid- eller gasbil efter 8 november inte längre får stöd. Nya anvisningar för biogas klara BGA 2022. Nu har nya anvisningar för Anvisningar för biogasanläggningar B GA 20 2 2 biogasanläggningar, BGA 2022, kommit. Målet med BGA 2022 är att i första hand redovisa krav samt lämplig och säker utformning för de gasrelaterade delarna på en biogasproduktionsanläggning, från planering till drift av färdig anläggning. Anvisningarna ger exempel Energigas Sverige – branschorganisationen för aktörer inom biogas, fordonsgas, gasol, naturgas och vätgas. på projektering, utformning, kontroll, drift och underhåll av biogasanläggningar där biogas framställs genom rötning eller tas ut ur deponi. De är utformade för att ge en säker anläggning enligt svenska myndighetskrav. BGA 2022 har genomgått en större omarbetning och ersätter BGA 2017. Läs mer på: energigas.se/publikationer/normer-och-anvisningar/