Storskalig anläggning Miljötillståndet är klart o
ch till våren börjar bygget av Sveriges första storskaliga fabrik för elektrobränsle i Örnsköldsvik. Här ska koldioxid och förnybar vätgas bli elektrometanol för sjöfarten. Bakom satsningen står Göteborgsbaserade Liquid Wind och danska Ørsted. H H C O H H Vätgas i fokus när sjöfarten får nytt bränsle D et är än så länge bara en skiss. En vit byggnad med solceller på taket vägg i vägg med Övik Energis kraftvärmeverk Hörneborgsverket i Örnsköldsvik. Men om några år ska här produceras 50 000 ton fossilfritt fartygsbränsle i form av elektrometanol varje år. – Sjöfarten är en av de sektorer som är • Elektrometanol (CH3OH) är ett flytande koldioxidneutralt bränsle som kan användas som drivmedel till fartyg för att minska klimatpåverkan. GRAFIK: BENGT SALOMONSON mycket svåra att elektrifiera, så då behövs a ndra gröna alternativ, säger Benny Mai, vice vd för teknik på företaget Liquid Wind som står bakom konceptet. Fabriken är den första i en tänkt rad av produktionsanläggningar för elektrometanol. Liquid Winds idé är att starta varje enhet i ett separat bolag som sedan säljs vidare för att drivas av andra företag. Projektet i Örnsköldsvik går under namnet Flagship One. Sedan början av året ägs det till 45 procent av det danska energiföretaget Ørsted som satsar stort på elektro bränslen och har för avsikt att på sikt bli majoritets ägare. – Vi ser ett stort intresse från sjöfarten för elektrometanol men det saknas produktionskapacitet. Flagship One ligger långt fram i utvecklingen och kan bli en av världens första, större anläggningar, säger Nicholas Kristensen, projekt ledare på Ørsted. › Ny fabrik. Den kommande anläggningen Flagship One i Örnsköldsvik ska tillverka elektrobränsle i form av elektrometanol. ILLUSTRATION: LIQUID WIND ENERGIGAS NR 4 2022 21