Bunkring. Metanol är ett bränsle som kan lagras o
ch fraktas i flytande form. FOTO: STENA LINE › I september passerades en viktig mil stolpe. Då fick bygget klartecken från mark- och miljö domstolen i Umeå. Det betyder att arbetet med den detaljerade konstruktionsplanen och slutförhandlingar om utrustningen kan komma i gång. Själva bygget väntas starta till våren och produktionsstarten ske i slutet av 2024 eller i början av 2025. – Tidplanen har förskjutits något på grund av leveransförseningar som beror på krisen i världen, säger Benny Mai. Men själva byggprocessen blir förhållandevis snabb, förklarar han. Strategin är att bygga anläggningen i färdiga moduler som i sin tur färdigställs av olika partners. Väl på plats kopplas sedan de olika modulerna ihop med kablar, rör och ett gemensamt styrsystem. Tre olika processer Tillverkningen av elektrometanol bygger på tre olika processer: avskiljning av koldioxid, tillverkning av förnybar vätgas och metanolsyntes. Enligt Liquid Winds egna beräkningar försvinner mellan 35 och 45 procent av energin på vägen i de olika processtegen. Koldioxiden ska fångas in från rökgaserna från Övik Energis bioeldade kraftvärmeverk. Totalt ska 70 000 ton koldioxid om året fångas in. Att den är biogen, det vill säga att den kommer från förbränning av biomassa, är en viktig förutsättning för att slutprodukten ska bli fossilfri. Koldioxidavskiljningen sker i en kemisk process. Utrustningen kommer från det brit22 ENERGIGAS NR 4 2022 ”Det svåra och nya är själva integrationen och att bygga en anläggning i industriell skala som tillverkar en produkt på marknadsmässiga villkor. ” Benny Mai, vice vd för teknik på Liquid Wind tiska företaget Carbon Clean. Rökgaserna kommer först att ledas genom en så kallad skrubber som tar bort svaveldioxid och andra föroreningar. Efter skrubbern leds rökgaserna till ett torn där koldioxiden fångas in med hjälp av aminer. Den infångade koldioxiden frigörs sedan med hjälp av värme. Vätgasen ska framställas genom elektrolys av vatten med hjälp av förnybar el. Det totala elbehovet beräknas till 560 gigawattimmar om året och effektbehovet till 85 megawatt. Elförsörjningen ska säkras genom avtal om förnybar el från en nybyggd vindkraftspark. Att få tag i tillräckligt med förnybar el är inget som oroar Benny Mai. – Vi befinner oss i elområde två där det byggs mycket ny elkapacitet och även i övriga Norden sker det en snabb utbyggnad, säger han. När koldioxiden fångats in och vätgasen brutits loss från vattnet ska de båda gaserna föras samman och förvandlas till elektrometanol i flytande form. Här samarbetar Liquid Wind med det danska företaget Haldor Topsoe som står för syntesprocessen. Premiär för elektrometanol De inblandande företagen har arbetat tätt tillsammans under 15 månader med det grundläggande konstruktionsarbetet. Varje delprocess bygger visserligen på känd teknik, men det är första gången de sätts ihop för att tillverka elektrometanol i stor skala. – På så sätt är det ett pionjärprojekt och det svåra och nya är själva integrationen och att bygga en anläggning i industriell skala som tillverkar en produkt på marknadsmässiga villkor, säger Benny Mai. Valet att i första hand satsa på fartygsmarknaden beror på flera faktorer. Här finns kunder som behöver fossilfria alternativ i stora volymer. Metanol har fördelar som att den är flytande i rumstemperatur och kan lagras och fraktas på samma sätt som dagens oljebaserade bränslen. Fartyg är redan i drift. Stena Line kör till exempel sedan 2015 färjan Stena Germanica mellan Göteborg och Kiel delvis på metanol. Det danska rederi- och logistikföretaget Mærsk har målet att nå nollutsläpp 2040 och har redan lagt beställningar på totalt 19 fartyg som kan drivas med metanol. Nyligen presenterade Liquid Wind, Ørsted, ›