Debatt Den nya regeringen lägger flera miljarder
på laddinfrastruktur och höjer produktionsstödet för biogas kraftigt. Men någon måste vilja ladda el och tanka gas, annars är värdet inte så stort. Då duger det inte att snabbskrota bonusen till el- och gasbilar. Det skriver Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet och uppmanar politikerna att tänka om. Var smarta nu så klarar vi klimatmålen K Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet ära regering, vi vet alla hur det är. Kanske inte just att överta nycklarna till Rosenbad, men att komma in efter ett annat gäng, ivrig att göra skillnad. Vi har alla flyttat, börjat en ny relation, kanske köpt en bättre begagnad båt eller bil, kanske tyvärr tömt ett dödsbo. När någon håller upp något och frågar ”Vad ska vi göra med det här?”, är grundreaktionen: Släng, bort, ut. Här ska göras rent hus, här ska börjas på ny kula, här ska alla se att det är nya kvastar som sopar. Besinna er. De som jublar allra högst över att ni vunnit, blir glada för varje sak ni slänger. Allt ska bort. Men vi andra, vare sig vi röstade på er eller inte, vill att ni ska vara streetsmarta. En del ska ut, annat bör bli kvar. Det gäller särskilt på klimatområdet, där ni och det förra gänget i grunden tycker lika. Klimatmålen togs ju med sju partier för, ett enda parti emot – det partiet ingår inte i er regering, och både i valrörelsen och regeringsförklaringen betonade ni att målen ska nås. Då blir det åka av. Regeringen har alldeles rätt i att det måste ske mer för att målen ska nås, att vi inte kan ägna oss åt ineffektiv symbolpolitik och att satsningarna också ska vara bra för näringslivet. Det vore roligt om ni valde bättre exempel än elcykelpremien och plastpåseskatten; den förra enligt Naturvårdsverket effektiv för att få i gång marknaden och den senare ett liberalt förslag – men alla förstår att storytellingen behöver syndabockar. Om ni däremot monterar ner sånt som verkligen ger stora utsläppsminskningar, måste ni göra lika mycket mer i andra ändan. Ni har nämligen helt rätt i att vi inte är på väg att klara klimat40 ENERGIGAS NR 4 2022 Pengarna i sjön. Att inte använda befintlig och redan betald kapital förstöring, skriver Mattias Goldmann. målen med god marginal, utan varje sänkt ambition på gungorna måste motsvaras av en minst lika stor skärpning på karusellerna. Minimerar ni till exempel reduktionsplikten, måste ni satsa lika mycket mer på något annat, de koncentrerade biodrivmedlen ligger nära till hands. Var rationella. Ni lägger flera miljarder på laddinfrastruktur och höjer produktionsstödet för biogas kraftigt, från 450 miljoner 2022 till 650 nästa år och 700 miljoner årligen därefter. Men någon måste vilja ladda el och tanka gas, annars är värdet inte så stort. Det viktiga är inte hönan eller ägget; om bilen eller tankstället kom först, utan att båda måste finnas. Då duger det inte att snabbskrota bonusen till el- och gasbilar. Era invändningar mot bonus-malus går finfint att hantera inom systemet; faktiskt är det ni varit mest kritiska mot redan fixat och skulle träda i kraft 1 janu ari: Ett pristak på 700 000 kronor så att inga stödpengar går till lyxbilar, och skärpta utsläppskrav så att laddhybrider, som ändå körs mycket med bensin, blir utan stöd. Att stoppa exporten av nästan nya el- och gasbilar till Norge och kontinenten uppnås med återbetalningskrav, och ett statsfinansiellt lönsamt system uppnås med höjd och förlängd malus-straffskatt. I stället slänger ni ut barnet med barnvattnet, med två dygns varsel och utan att riksdagen fått säga sitt. Det är för irrationellt för att vara värdigt er, tänk om! Lyft blicken. Minsta barnunge förstår att det är dumt att slänga bort en femma, men smart att ge bort den om man är säker på att få trettio spänn åter. På samma sätt, fast i miljarder, är det med de statliga klimatsatsningarna. Redan en ganska liten minskning, så ham