HBV magasinet 1
Intresset för elbilar och laddhybrider ökar kraft
igt vilket leder till ett allt större behov av laddpunkter. Dessutom tillkom flera nya myndighetskrav inom området under 2021. Vägledning för laddinfrastruktur/eMobility Exempelvis innebär de nya myndighetskraven att alla nya bostadshus med fler än tio parkeringsplatser ska ha ledningsinfrastruktur till samtliga parkeringsplatser. Dessutom ska övriga nya uppvärmda byggnader med fler än tio parkeringsplatser ha ledningsinfrastruktur till 20 procent av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon. Kraven gäller också vid ombyggnation. De nya kraven var en av anledningarna till att HBV, i slutet av förra året och i samarbete med Sveriges Allmännytta och IVL Svenska Miljöinstitutet, skickade ut en RFI (Request for information) gällande laddinfrastruktur. Ambitionen var att med hjälp av synpunkter från potentiella leverantörer och andra intressenter kunna inleda en upphandling av ett nytt ramavtal. UNDER ARBETET FRAMKOM att de lösningar som erbjuds, och dessutom efterfrågas av HBVs medlemmar, redan ryms inom ramavtalet E lmaterial och belysning. – Marknadsanalysen och den 16 | HBV-MAGASINET | NUMMER ETT 2022 dialog vi förde med våra medlemmar visade tydligt att de behov som finns kan mötas i det redan befintliga avtalet, säger Jonas Löfgren, enhetschef för enheten Ramavtal och ansvarig för avtalet. Elmaterial och belysning AVTALSNUMMER: 20–103 Antagna leverantörer: 1. Ahlsell Sverige AB 2. Rexel Sverige AB 3. Elektroskandia Sverige AB För avrop under 500 000 SEK gäller strikt rangordning. Avrop ska i första hand ske från rangordnad etta. För avrop överstigande 500 000 SEK gäller FKU (förnyad konkurrensutsättning), där samtliga leverantörer till frågas. Beloppet beräknas uti från när beställning/avrop görs, själva leveransen kan komma att ske vid olika tillfällen. – Det tänkta nya ramavtalet planerades inkludera installation men analysen vi gjorde visade att våra medlemmar i hög utsträckning redan har upphandlade installatörer. När en medlem vill upphandla exempelvis laddstolpar kan det alltså ske effektivt via trepartsavtal. FÖR ATT FÖRENKLA medlemmarnas avropsprocess arbetar HBV, tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, med att ta fram en vägledning kring vad som är viktigt att tänka på vid avrop. – Vi märker att intresset hos medlemmarna är stort och detsamma gäller våra leverantörer på avtalet Elmaterial och belysning, säger HBVs inköpsstrateg Emma Hedman. Eftersom det rör sig om tre stora rikstäckande grossister täcker de in i stort sett alla varor som kan komma att efterfrågas och de har dessutom stor kompetens inom området. HBVs vägledning om ladd - in frastruktur kommer att publiceras på hbv.se innan sommaren.