GLAS 1
Från ett ganska anonymt museum till en fikavänlig
mötesplats. Efter ombyggnaden breder Hallands Konstmuseum ut sig som en solfjäder vid Nissans strand. Men utställningssalarna ekar tomma i coronatider. Det är en märklig vår, inte lik någon annan. Som för så många andra har Hallands konstmuseums planer strandat. Inte långt efter att det ombyggda museet slog upp dörrarna lärde sig människor ett nytt begrepp – social distansering. Nu har kaféet stängt och besökarna går att räkna på en hand. OMBYGGNATION Text: Lotta Engelbrektsson Foto: Bert Leandersson — En lördag brukar vi ha mellan hundra och två hundra besökare. Nu kanske det kommer fyra, säger Anneli Adamsson, avdelningschef för samlingar och utställningar. Det går ändå inte att missta sig på glädjen över återöppnandet. Det gamla museet har stått på samma plats sen 1930talet och det nya ska leva in i en oöverblickbar framtid. Det kommer förhoppningsvis nya tider när viruset – med samma namn som en sommaröl – har suddats ut i hallänningarnas minnen. — Fast det är synd på vårsalongen som hade vernissage i mitten av mars. Det brukar vara vår bästa besökstopp, säger Anneli Adamsson. Hantverk och genuina material Planeringen för den sprakande, publikvänliga vårsalongen har pågått i nästan två år. Nu hänger den, i princip, osedd på övervåningen i det gamla huset. Här finns de imponerande pelarna kvar och marmorgolven med sina spretiga mönster av spridda fossiler. — Tanken när museet byggdes på 30talet var att värna om hantverk och genuina material. Vi har tänkt på samma sätt, men också att konsten ska finnas överallt, inte bara på väggarna. Därför > Tillgänglig konst. Ledordet för Hallands Konstmuseum har varit tillgänglighet. Man har velat öppna museet även för ovana besökare. En del har varit träd - gården på baksidan mot Nissans strand. GLAS 2.2020 / hallands konstmuseum / 37