GLAS 1
” ARKITEKTEN BÖRJADE GENAST PRATA OM STORA GLASFA
SADER, MEDAN VI TJATADE OM SOLSKYDD OCH SÄKERHET, säger Anneli Adamsson, avdelningschef för samlingar och utställningar på Hallands Konstmuseum. Randiga huset. Screentrycket har applicerats på 50 % av glasrutorna på övervåningen. En bieffekt av ränderna blev skuggmönstret i golvet. > Ljusanimation spelar över fönstren Varje fönster, som är 1,80 meter × 2,10 meter stort, har skrapats, slipats och försetts med nya lågintensiva innerglas hemma i verkstaden i gamla Kvarnbyn. Därefter har de baxats på plats i det tegelröda huset. — De var många, stora och tunga. Men nu håller de i hundra år till, säger Mats Lindström. Den del av nybyggnaden som är mest slående från den sydvästra sidan är dock det vita huset som sticker upp bakom den lägre kafédelen. När mörkret har sänkt sig över Halmstad får hela fasaden liv. En ljusanimation skapad av konstnären Mikael Ericsson låter färger och former spela över väggarna och de stora glasrutorna. Och om lyset är släckt inne i lokalen är det som om glasrutan försvinner och ledljusen följer med inomhus. Screentryck för solavskärmning … Erik Stening, från Fasadglas Bäcklin, förklarar hur det är möjligt. — Glaset är screentryckt med ett mönster som lurar ögat. Tänk ungefär som en persienn som är vinklad till hälften. Du vet att den är där men ögat ser bara det som finns bakom ränderna, säger han. Det tryckta mönstret på de glasrutorna är en fiffig lösning eftersom det krävdes någon form av solavskärmning i det solutsatta läget. Hade man däremot valt mörka glas hade inte projiceringen, som var ett önskemål från museet, fungerat lika bra på den glasade delen. Nu täcks i stället glasrutorna till hälften av ljusa prickar. 42 GLAS 2.2020 / hallands konstmuseum / — Vi kom på idén att lyfta mönstret som fanns i betongfasaden och i det gamla huset in i glaset genom screentrycket, säger Erik Stening. … i samspel med tegelfasaden Fasaden i den ljusa byggnaden har inspirerats av de horisontella och vertikala delarna i ursprungshusets tegelfasad. Det markerande mönstret har genomgående plockats upp av arkitekten. Nu fick även screentrycket i glaset liknande ränder. — Det var ganska komplicerat att mönsteranpassa alla rutorna och en av dem fick vi byta ut vid två tillfällen. Men nu följer stavarna med upp i huset, vilket var en kul lösning. Dessutom blir det en rolig skuggeffekt på golvet av prickarna, säger Erik Stening. Medan stararna gnisslar sig hesa i parken utanför är det nästan kusligt tyst inne på Hallands Konstmuseum. Precis som resten av världen håller man just nu andan och inväntar bättre virusfria tider. — Vi har fått allt vi ville ha. Ett tillgängligt museum med ett bra kafé, hörsal, ateljéer och bibliotek. Nu hoppas vi att folk snart vågar sig hit, säger Anneli Adamsson. /