GLAS 1
” JAG HAR OCKSÅ GÅTT IN FÖR ATT LÄRA MIG ALLT OM
VARJE NY MASKIN, STUDERAT DEN PÅ PLATS I FABRIKEN I UTLANDET. frågar jag inte ”Gör du detta för mig?” utan ”Kan du visa mig?”. Jag har också gått in för att lära mig allt om varje ny maskin, studerat den på plats i fabriken i utlandet. För om något går sönder och det blir avbrott i produktionen måste det åtgärdas snabbt. Vi kan inte vänta på att någon ska komma från Italien och hjälpa oss. Markbelysning på flygplatser en hit Det är också här Gnosjöandan, där alla hjälper alla, kommer in. När det kör ihop sig ringer Michael nämligen killen i Bredaryd som är duktig på elektronik och som kan sitta hela natten för att lösa problemet. Gäller det en plåtbit? Ja, då ringer han killen några kvarter bort och en halvtimma senare levereras den. Finns det någon uppgift som du löst och är särskilt stolt över? — Det skulle var ljuset på flygplatser. En kille som jobbade med belysning frågade om jag kunde hjälpa dem med ljuskällor i marken. Ett problem var att hålla undan is och snö, hitta något som värmer upp. Lösningen blev limmad kopparplåt varvad med glas. Koppar leder ju värme. I utmaningen låg också att vinkla ljusen så att piloterna inte blev bländade. ”Michaels ljus” finns nu på flygplatser lite varstans i världen och på åtskilliga vägar och i tunnlar men där är ljuskällan bredare. Tvingades till slut delegera Att som bröderna Johansson ha ägnat hela livet åt en och samma arbetsplats, tagit alla beslut och låtit glasets skilda möjligheter bli en del av identiteten gör en sak svår. Att sluta. Michael berättar hur han för fyra år sedan tvingades delegera bort en del till en ny pro50 GLAS 2.2020 / värnamo sliperi & glasmästeri / > duktionschef, Linus Gustavsson. Arbetsbördan och ansvaret hade blivit för stort. Nu har han vant sig men i början var det inte lätt. Och Reine, som är närmre pensionen, avslöjar att kroppen börjar kännas sliten. 60 timmars arbetsvecka har satt sina spår. Förmodligen, säger de, blir det med dem som det blev med pappa Arne. Varje dag blir de hämtade och körda till kontoret, sitter där och andas in doften av järnoxid och slipvatten. Brist på händelser i minnets labyrinter kommer inte att saknas. Som när de 2012 investerade i just ett reningsverk som renar allt slipvatten som sedan återanvänds. Innan reningsverket installerades gick det åt mellan ofattbara 10 000 och 15 000 liter vatten i timman, nu 500 liter i veckan. Mångfacetterat företags-cv Eller när de till Flygvapenmuseet i Linköping levererade glas till glasmontern för DC3an som 1952 sköts ner över Östersjön. Eller, när de monterade ett café i glas i Oslo stadshus. Eller när de utvidgade bilruteverkstaden med hall för åtta bilar. Bilrutereparationer ökar och mer plats behövdes. I början av detta år etablerade sig Ryds bilglas på Ringvägen i Värnamo. Är inte det lite oroande? — Inte det minsta. Vi är både leverantörer och konkurrenter, säger Michael. Och det är bra. Bröderna Johansson har sin egen filosofi när det gäller konkurrens. Michael beskriver företaget som ”hyfsat stort”. Precis som det ska vara. — Vi är inte störst vilket betyder att vi kan samarbeta med de riktigt stora. Det är bra att vara stor men inte störst. /