Byggaren 1
Löst liggande last kan perforera en mellanvägg Lö
st liggande last kan perforera hantverkarbilens mellanvägg och öka skaderisken för förare och passagerare i samband med en krock. Ett välkänt faktum som ytterligare aktualiserats i och med att Folksam genomfört krocktester med två hanverkarbilar med lös respektive förankrad last. Efter krocktestet med lös last gav mellanväggen efter varför delar av lasten tog sig in i kupén och skadade föraren. Folksam har krocktestat två VW Caddy, med fast respektive lös last. Resultaten visade på en ökad skaderisk både för förare och passagerare. K rocktesterna genomfördes i 64 kilometer i timmen mot en deformerbar barriär enligt Euro NCAPs normer. Lastens vikt var för fordonstypens användningsområden tämligen blygsamma 282 kilo plus vikt för hyllsystem, passagerardocka och mätutrustning varför den totala lasten blev 466 kilo för bilen med fast förankrad last. Lasten bestod bland annat av gasflaskor, en kabeltrumma och mindre last som var placerad i ett hyllsystem från Work System. För bilen med löst placerad last var lastvikten 263 kilo och den totala lasten var 366 kilo. – Testresultaten påvisar brister på flera punkter som medför en ökad skaderisk, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam. Hyllsystemens infästningar lossnade och orsakade skada på föraren samt tillät lös last att tränga in i kupén. Mellanväggen höll inte när lasten kom flygande. Testerna visade också på problematiken med byggaren 1 2021 att säkra mycket lös last i hantverkarbilar. – Hyllsystemens tillverkare bör ta ansvar för att krocktesta hyllsystemen med last fastsatta i bil samt ange vilken vikt systemen får lastas med. I dagsläget får hyllsystemen monteras av vem som helst, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam. Byggarens kommentar till ovanstående är att de inredningsföretag som dominerar marknaden i Sverige, alltså Modul-System, System Edström, Sortimo, och även krocktestets inredning från Work System, uppger sig krocktesta sina inredningar. Problemet är att det inte krävs några tester enligt fasta normer varför det inte går att jämföra de olika fabrikatens krocktester och därmed bedöma vilken eller vilka som har den högsta hållbarheten på inredningen och säkraste monteringen. – Man bör överväga om det bör finnas en registreringsbesiktning eller annan kontroll för att verifiera att hyllsystemen monterats på ett säkert sätt, säger Anders Kullgren. Med lastat hyllsystem lossnade infästningarna för hyllsystemet vilket påverkade mellanväggen och orsakade skada på föraren. – Det bör också ligga på biltillverkarnas ansvar att skåpets surrningsöglor inte enbart är dimensionerade för bilens maxlast vid körning utan också kunna hålla kvar lasten vid en krock. Vidare bör skiljeväggen mellan hytt och lastutrymme vara kraftig nog för att kunna ta hand om eventuell lättare lös last, fortsätter Anders Kullgren. Detaljerad information om krocktesterna finns att beskåda på Folksams hemsida.º 23 FOTO: FOLKSAM FOTO: FOLKSAM FOTO: FOLKSAM