Energigas 1
I korthet Gasnätet moderniseras Gasnätet Stockhol
m moder niserar gasnätet och renoverar en 131-årig gasledning på Scheelegatan som transporterat gas till stockholmare sedan 1888. Ledningen ersätts nu av en ny genom så kallad relining. Det innebär att nya plastledningar skjuts in i de gamla gjutjärnsledningarna som fungerar som ett skal. Den nya gasledningen väntas fungera i minst 100 år till. Ikea levererar med gas Alla hemleveranser som beställs av kunder i Ikeas varuhus i Kållered i Göteborg ska ske med fossilfria bränslen, främst biogas. Det är transportföre taget Widriksson som fått uppdraget att köra Ikeas transporter i Göteborgsområdet. Sedan tidigare levererar företaget även varor från Ikea i Stockholm med fossilfria transportbilar. Gasbunkring i Södertälje Terntanks LNG-drivna produkttanker Ternsund bunkrade flytande naturgas, LNG, i Södertälje i mitten av september. Det skedde från bunkerfartyget Kairos och innebär att även Södertälje hör till det ökande antalet hamnar som har erfarenhet av LNGbunkring från fartyg till fartyg, skriver Sjöfartstidningen. Gasol i industrin Användning i Sverige 2018 Jord och sten Kemi * 6 % 11 % 7 % 15 % Massa och papper Övrig industri Livsmedel *exklusive petroliumraffinaderier Källa: Energigas Sverige/SCB Stål och metall 55 % 6 % Svensk biogas har öppnat sin första tankstation för flytande biogas i Mjölby. FOTO: SVENSK BIOGAS Gasanläggning får inte anslutas till nätet Regeringen säger nej till Swedegas ansökan om att få ansluta gasanläggningen i Göteborgs hamn till stamgasnätet. Beslutet motiveras med att projektet strider mot riksdagens klimatmål. Gasanläggningen i Energihamnen i Göteborg öppnade för drygt ett år sedan och ger fartyg möjlighet att bunkra både flytande naturgas och biogas från en fast rörledning. Swedegas anläggning var även tänkt att kopplas ihop med det svenska stamnätet för gas, som ägs av företaget. Men regeringen menar att den föreslagna anslutningen riskerar att försvåra övergången från naturgas till biogas och hänvisar till Sveriges målsättning om att vara fossilfritt om 25 år. – Det här är ett viktigt beslut för att uppnå klimatmålen och inte bygga fast oss i fossil infrastruktur, sa miljö och klimatminister Isabella Lövin. Kan välja biogas Swedegas tycker att regeringens beslut är olyckligt och menar att gasanslutningen tvärtom kan bidra till klimatomställningen. På sin webbplats skriver man att rederierna redan i dag kan välja förnybar biogas och att infrastrukturen fungerar för både naturgas och biogas, vilket gör att det inte finns någon risk att bygga in sig i ett fossilberoende. Minskade utsläpp Även Svensk sjöfart beklagar beslutet. Branschorganisationen menar att regeringen förbiser de miljö och hälso effekter som fartygsdrift med naturgas ger i form av minskade utsläpp av svavel, kväve och partiklar. – Den är visserligen fossil, men den banar väg för att använda biogas, säger Fredrik Larsson, ansvarig för miljö och klimatfrågor på Svensk sjöfart, till TT. Fem nya stationer för tung trafik LNG/LBG. Fem nya tankstationer för flytande fordonsgas har öppnats i höst. Energibolaget Gasum står bakom fyra av stationerna – i Örebro, Jönköping, Karlstad och Östersund. Gasum investerar just nu stort i utbyggnad och utveckling av gasinfrastruk tur i Norden och planerar runt 50 tankstationer för flytande fordonsgas. Svensk biogas står bakom den femte tankstationen som ligger i Mjölby. Det är företagets första tankstation för flytande biogas. Samtidigt gick startskottet för ett samarbete mellan Svensk biogas och Toyota Material Handling, där Toyota ställer om till fossilfritt med hjälp av förnybar biogas i sitt truckmåleri. Klimatsmart teknik på Viking Glory LNG-drift. Den nya LNGdrivna passagerarfärjan Viking Glory som just nu byggs i Kina kan bli ett av världens mest klimatsmarta fartyg, enligt rederiet Viking Line. Fartyget kommer att rustas med flera tekniska innovationer för att minska utsläpp och klimatpåverkan, bland annat ett helt nytt propellersystem, energiåtervinning och flerbränslemotorer. Målsättningen är att fartyget ska förbruka tio procent mindre bränsle än systerfartyget Viking Grace, som togs i trafik 2013. Viking Glory blir också först i världen med att utnyttja spillkyla från LNG för luftkonditionering och kylutrustning ombord, enligt rederiet. 24 ENERGIGAS NR 4 2019 Viking Glory ska gå mellan Stockholm och Åbo från 2021. FOTO: VIKING LINE