Energigas 1
Stålindustri ”Med Hybrit har vi möjlighet att hel
t eliminera koldioxidutsläppen och leda arbetet med att utveckla fossilfria stålprodukter. ” Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB › inte behöver nyanlägga fler slambassänger för förvaring av slammet. Att återvinna masugnsslammet till 100 procent är bara ett av många forskningsprojekt som pågår i Swerims test och demohallar intill SSAB:s ståltillverkning i Luleå. Visionen för metallforskningsinstitutet är en fossilfri och cirkulär industri. Stålindustrin står dock inför stora utmaningar för att klara omställningen. Förbränningsprocesserna i stålindustrin orsakar drygt 10 procent av koldioxidutsläppen i Sverige, varav 82 procent av stålindustrins utsläpp kommer från masugnarna. Stort vätgaslager Stora förhoppningar står därför till det uppmärksammade forskningsprojektet Hybrit, ett samarbete mellan SSAB, Vattenfall och LKAB. Målet är att kolet i masugnarna ska ersättas med förnybar vätgas. I mitten av oktober invigdes Swerims nybyggda vätgasanläggning ett stenkast från de befintliga test och demohallarna. Nyligen blev det även klart att det ska byggas ett stort vätgaslager i Svartöberget i Luleå. – Med Hybrit har vi möjlighet att helt elimiNytt liv. När den järnrika bottenslaggen stelnat kan den brytas i bitar och återanvändas i stålindustrin i stället för att deponeras. nera koldioxidutsläppen och leda arbetet med att utveckla fossilfria stålprodukter. Investeringen i ett lager för fossilfri vätgas är en viktig byggsten för att förverkliga vårt mål att nå en fossilfri värdekedja från malm till färdigt stål, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB, i en kommentar. FOTO: SWERIM Lagret ska vara i drift någon gång mellan 2022 och 2024 och beräknas kosta 200 miljoner kronor. SSAB, LKAB och Vattenfall investerar 150 miljoner kronor och Energimyndigheten bidrar med nära 50 miljoner kronor genom Industriklivet. LENA LÄNDIN 28 ENERGIGAS NR 4 2019