Bumsen 1
Det här var ett kul sätt att tvätta hojen. dafrik
a – via Sverige och BMW MC-klubben Jan mötte mig på flygplatsen och gav mig skjuts till sin gård där han började ge kurser redan år 2000. ”All inclusive”-boendet var ordnat i olika timmerstugor (samt till och med i en version av de vagnar de gamla ”vortreckers” använde sig av då de koloniserade det som skulle bli Sydafrika). Jag fick ett eget, bra, rum med dusch, wc och andra bekvämligheter. Maten var utomordentlig, såväl avseende kvalitet som kvantitet. För matlagning stod Jans hustru Elsie som de som deltog i Kungsforskurserna träffat. Råvarorna till maten var i högsta grad närproducerade – såväl lammsom nötkött kom från Jans gård. Inledningsvis var vi sex deltagare, varav fem från Sydafrika. En av deltagarna var en ung tjej, Jolandie Rust, som kört Afrika runt på egen hand. Hon underhöll oss på ett anspråkslöst sätt med sina äventyr på en resa som började på en cykel (nej, utan motor), vilken blev stulen i Angola. Som ”kompensation” fick hon av Angolas regering en mc – en Dakar. Hon hade inte kört mc tidigare. Att hojen var för hög för henne enligt gängse resonemang (hon är c:a 1,62) visste hon inte, det var bara att köra! Tuff tjej! (Hennes bok om resan kommer snart ut och har titeln: ”Around Africa: Woman Alone”) Hojen jag fick hyra av Jan var en Yamaha 250WR. Sydafrikanernas kunskapsnivå visade sig vara hög (det var den mest avancerade kursen i OR-trappan), så det var nog ganska bra att jag hade en litet lättare och enklare hoj än de andra. Övningarna var krävande, tack vare min lättare hoj hängde jag med. De flesta körde BMW F 800 GS, några hade R 1200 GS. Klarade jag övningarna för enkelt fick jag ett ”straff”. Det var att göra om övningen med Jans 1200 GS. På samma sätt som under kursen i Kungsfors krävdes att man klarat övningarna på ett godkänt sätt för att få sitt efterlängtade diplom från ”Advanced Course”. En övning jag kände igen från Kungsforskursen heter Upphill Brake and Recovery: stanna i uppförsbacke, stäng av motorn, vänd hojen genom att upprepade gånger vicka på styret så att hojen vänds 180° och riktas nedåt (varifrån man kom). Starta motorn och kör. Den här gången var däremot backen hårdare och brantare. Vid första försöket välte jag, andra gången lättade framhjulet och jag föll igen. Självförtroendet sjönk och inför tredje försöket fick jag veta att det var min sista chans. Som tur var klarade jag momentet utan krasch och hade fortfarande chans att få mitt certifikat. (Konstig nog, ingen ”straff” med Jans GS). De tre dagarna innehöll såväl avancerad off-roadteknik som GS Trophy-övningar. De omfattade varierade övningar i Kursen avsutten. Claes, Jolandie, Jan ... och så jag längst till höger. BUMSEN 3 – 2015 15 Bumsen 3-15M.indd 15 2015-06-09 23.15