Bumsen 1
får fullständig frikoppling. Detta hörs tydligt n
är man går från friläget till ettans växel. Klonket påverkar inte hållbarhet och livslängd, det är definitivt ett skönhetsfel. Det har visat sig att man kan reducera klonkandet genom en något lägre oljenivå. Fyll inte över mittpunkten i oljefönstret så blir det bättre, kopplingspaketet står då inte i olja och frikopplar bättre. Detta innebär att man fyller på 3,8 liter i stället för 4,0 liter vid olje/filterbyte. Då vattenboxern inte förbrukar någon olja är det helt problemfritt. • Många använder någon form av schampo vid tvätt av hojen, kanske t.o.m. såpa, fälgrengöringsmedel, avfettningsmedel eller andra aggressiva medel. Visst blir det rent och avfettat – ofta litet för avfettat... Efter tvätt med rengöringsmedel mår framgaffelns kromade innerben väl av en liten droppe WD40. En droppe på fingret. Stryk ut nämnda smörjmedel runt innerbenet där det möter ytterbenet. Detta förlänger livet på gaffelns packboxar samt ger en följsammare fjädring. Förresten – fasttorkade fluglik på gaffelbenets glidyta är bästa sättet att förstöra packboxarna och få en oljefuktande gaffel... håll rent! • De närmsta åren kommer kosta oss BMW-åkare många sköna tusenlappar sammantaget. Det är teleleverns nedre lagring mot gaffelbenen som kommer att behöva bytas. Denna lagring är som konstruktion mycket bra, långt mycket bättre än konventionell styrlagring med kullager eller rullager. Utesluter vi att någon tvättar med högtryckstvätt och på fel sätt – är det gummidamasken runt lagringen som åldras, spricker och släpper in vatten. Då är det kört! Lagret rostar och påverkar styrning/väghållning negativt. Då gummi nuförtiden inte är gummi utan någon polymerprodukt så förstörs damasken av solens UV-strålar samt av aggressiva rengöringsmedel. Det finns fortfarande hopp! Smörj in gummidamasken med något gummivårdsmedel. Använd samma som till bilens dörrlister. Ett par gånger om året räcker väl! • Nu kommer vi osökt in på att hojens svarta plastdetaljer åldras – blir gråaktiga och fula. Även här är sol och rengöringsmedel den stora boven. Marknaden uppvisar hur många plastvårdsmedel som helst – de allra flesta med kvalitet à la begagnad bilhandlare. D.v.s. snyggt runt kvarteret sedan lika illa. Det finns säkert många effektiva plastvårdsmedel – de jag funnit vara mycket bra är VISTA Long-life Silicone Free Exterior Plastic Conditioner samt MOTUL Perfect Seat. Det sistnämnda får din sadel i nyskick och VISTA-produkten tar hand om övriga svarta plastdetaljer på ett gott sätt. Med bestående effekt! • De flesta beställer idag sin nya BMW med ett nyckellöst system kallat Keyless Ride System. D.v.s. hojen fungerar utan konventionell nyckel och med en liten fjärrstyrare som kan förvaras i fickan. Denna fjärrstyrare fungerar på upp till två meters avstånd från hojen. Jättebra! Lägger man inte fjärrstyraren på bänken i garaget och kör iväg... Efter några sekunder tänds en liten varningslampa på instrumentbrädan. Ojdå, vad betyder den lampan!? Stannar, stänger av motorn och läser instruktionsboken. Aha – glömt fjärrstyraren hemma. Då kör jag väl tillbaka och hämtar den så klart. Men – efter att stänga av motorn har man åtta sekunder på sig att ånyo starta. Sedan är den låst och går inte att starta utan den fjärrstyrare som ligger kvar hemma i garaget... Alltså: läs instruktionsboken noga och glöm inte fjärrstyraren! Roger Gross ML 2650424 BUMSEN 3 – 2015 19 Bumsen 3-15M.indd 19 2015-06-09 23.16