Bumsen 1
Ljuddämpare och bakhjul tas bort. Medbringaren so
m sitter fastkrympt värms till 150° C och tas bort med ett specialverktyg. Under tiden ligger den nya medbringaren på en elplatta för uppvärmning. Här är de nya detaljer som skall monteras. Gammal och ny medbringare. Den nya har bättre tätning mot bakväxelns lager. Den nya medbringaren pressas fast på bakväxeln med ett specialverktyg. Byte bakhjulsfläns – stor kampanj! I bakhjulsnavet på BMW:s kardanmodeller sitter en medbringare. I denna medbringare sitter såväl bakhjul som bromsskiva monterade. Under flera år användes en medbringare tillverkad i en aluminiumlegering. I några få fall har det visat sig att medbringaren kan spricka om hjul och/eller bromsskiva monteras med ett för högt skruvmoment. Detta kan bli en säkerhetsrisk och enligt BMW:s principer så byter man medbringaren kostnadsfritt för kunden. Den nya medbringaren tillverkas i stål och är därmed mindre känslig. Kampanjen som är världsomfattande berör 370 000 hojar. Därav c:a 3 700 i Sverige. Berörda hojägare informeras brevledes. Hur bytet går till framgår i korthet på ovanstående bilder. Text: Roger Gross ML 2650424 Foto: Kenneths Mc-Service i Göteborg R S 1 För en genuin upplevelse med en hälsosam dos av äventyr! RESEPROGRAMMET 2015/2016: Island Allroad: augusti 2015 Norge/Til Topps: september 2015 Sydafrika Allroad: oktober 2015 Marocko Allroad: oktober 2015 Thailand Allroad: nov/dec 2015 Kenya/Tanzania Allroad: februari 2016 Marocko Allroad: mars 2016 Andalusien Allroad: april 2016 Korsika Allroad: maj 2016 Wales Off-road course + tour: maj 2016 Norge/Til Topps: juni 2016 Rumänian Allroad: july 2016 Island Allroad: august 2016 Peru On-road: september 2016 Kambodja Off-road: november 2016 WWW.EXPLORE360.NU 38 BUMSEN 3 – 2015 Bumsen 3-15M.indd 38 2015-06-09 23.18