Bumsen 1
Classicbyggen för jubiléet Vad gör en gammal sidv
agnstävlare för att börja tävla igen på gamla dagar? Speciellt då man vill återkomma med en BMW. Ett sätt är ju att försöka komma över en begagnad racer från 1960-talet, dessa finns dock knappast att få tag på för rimliga pengar. Då gör man som Lars Nilsson utanför Markaryd, man bygger inte en utan två repliker av de som kördes av Klaus Enders och Co. Lars är en stor BMW-entusiast med en R 90 och en K1:a i garaget samt en BMW 840i ursprungsskick. K1:an har dock blivit lätt kantstött av en bogserad bil utan bromsar och fungerande styrning vid en stoppskylt. Att sedan den dragande bilisten smet gör ju inte saken bättre gällande försäkringsfrågan och den påkörande bilen saknade helt papper. Det som verkligen imponerar är hans egenbyggda inreggade sidvagnsracer med Honda CBX 1000-motor. Denna har han byggt helt efter egna ritningar och jag kan garantera att den går som ett skott. De båda replikerna byggs tillsammans med en annan aktiv sidvagnstävlare från orten. Han är dessutom en mycket erfaren licenssvetsare, vilket man kunde se på den TIG-svetsade ramen. Lars själv har ett förflutet arbetsliv inom verkstadsindustrin som bl.a. svarvare och fräsare. Alla nav, bromsskivor, lagersäten och dylikt tillverkar han själv. Nu medger regelverket att man kan använda 1970-talsmotorer vilket gör det enklare med reservdelstillgång. Dock måste sidvagnshjulen fortfarande vara utan broms och fjädring. Plastkåporna skall sedan gjutas i handknackade aluminiumformar. När jag var där var en ram nästan klar och nästa stod på tur, planen är att dessa skall stå på startlinjen i 50-årsracet på Sviesta i år och ser ut att hålla. Text och foto: Carl-Gustav Arvidsson ML 2650532 40 BUMSEN 3 – 2015 Bumsen 3-15M.indd 40 2015-06-09 23.18