Bumsen 1
BMW R 80 G/S Paris-Dakar 1986 klar för start från
Goa i Indien. en 10 april 2013 påbörjades mitt ensamäventyr med flyg från Arlanda till Goa i Indien. I Assagao några mil norr om Goas huvudstad Panaji väntar min nyservade motorcykel, en BMW R 80 G/S Paris-Dakar årsmodell 1986, väl inkörd men i prima skick. Avsikten är att jag skall köra ensam hem till Stockholm med den. Bakgrunden till mitt ensamäventyr är att jag tillsammans med nio andra körde till Goa från München hösten 2012. Åtta av oss körde på Yamaha XT 600 och en på den aktuella BMW:n. BMW var privat och Yamorna så kallade hyrmotorcyklar. Yamorna skulle så småningom köras tillbaka till Tyskland av ett annat gäng. BMW:n var tänkt att skickas tillbaka per båt. En kväll i en bar i Goa, där vi samlats efter genomförd tripp från München, kasD På BMW:n har monterats gamla Navi III och nyare Navi IV. tade jag ur mig till BMW:ns ägare att jag som är pensionär skulle kunna köra hem BMW:n våren 2013. Dagen efter gick vi igenom förutsättningarna. Två dagar senare (26 nov 2012) flög vi hem, jag till Stockholm, de andra till olika ställen i Tyskland. Tiden fram till min avresa från Arlanda tillbaka till Goa tillbringades bland annat med planering av min resrutt från Goa till Stockholm. Vidare var jag i Spanien och körde min BMW S 1000 RR fem dagar på banan i Cartagena. Arrangör var Greven. Därefter en safari i Tanzania. Men vid det laget hade jag min resa färdigplanerad och alla visum fixade. Detta skulle bli min tredje tur till/från Indien. Dock skulle jag nu köra ensam och istället för söder om Svarta Havet I Udaipurs City Palace finns ett fint museum där bl.a. väl bevarade miniatyrmålningar finns samt visar hur Maharadjorna en gång bodde. (vilket är den normala vägen) ville jag köra norr om. Från Goa kör jag norrut till gränsen mot indiska Kashmir, vidare genom Pakistan, Iran, Azerbajdzjan, Georgien, Ryssland, Ukraina, Ryssland igen samt genom Finland till Stockholm. Till detta var jag inte låst utan jag var beredd på diverse oförutsedda problem och möjligheter att anpassa min väg hem. Visum krävs för Indien, Pakistan, Iran, Azerbajdzjan och Ryssland. Vidare krävs Carnet de Passages för motorcykeln i Indien, Pakistan och Iran. Detta var redan ordnat av BMW:ns ägare för resan till Indien och gällde fortfarande för motorcykelns returresa. Dessutom blev jag uppmärksammad på att jag måste ha en fullmakt som sade att jag hade rätt att köra motorcykeln då jag inte var ägare till den. Denna fullmakt BUMSEN 3 – 2015 43 Bumsen 3-15M.indd 43 2015-06-09 23.18