Bumsen 1
var stämplad av tyska ADAC och jag ordnade även e
n översättning till ryska som visade sig vara till stor hjälp framöver. Att skaffa ryskt visum var komplicerat, ambassaden krävde att resvägen skulle vara förbokad via en resebyrå och hotell reserverade för hela rysslandsrutten. Dessutom behövde jag två inresetillstånd då jag ville köra igenom Ukraina och åter in i Ryssland. Till slut löste det sig med hjälp av ett företag som arbetar med konsulära problem. Med deras hjälp fick jag till slut ett ”business visa” som berättigade mig att köra in i Ryssland två gånger, samtidigt utan att precisera hur jag avsåg att köra genom landet. Detta blev dock det dyraste visumet. 13 april var jag klar att påbörja min resa hemåt från norra Goa efter att ha anlänt dit två dagar tidigare. Jag körde uteslutande efter navigator. Beräknad färdvägen från 11:e april till 1:a juni 2013 registrerad av Garmin-navigatorn till total 16 214 km. Navigatorn var nödvändig då vägarna oftast inte är skyltade. Fanns skyltar var de på ett skriftspråk jag inte behärskade. Därför hade jag monterat min BMW IV (Garmin Zumo 660) navigator med som back-up min urgamla BMW III (Garmin StreetPilot 2720) på motorcykeln. Jag har erfarenhet från alla länder jag skall igenom utom Ryssland och Azerbajdzjan samt behärskar ”bara” engelska och tyska. Kartor hade jag tankat ner från OSM på Internet. Dessa fungerar hyfsat men i Iran går inte vägarna alltid där navigatorn anser de skall finnas. Packningen spändes fast på BMW:n. Ägaren hade lämnat kvar halvår halvslitna däck som han haft med från starten i München ett tidigare. Däcken som nu satt på motorcykeln hade rullat drygt 1 300 mil så jag valde att ta med de halvslitna däcken då det säkerligen skulle bli problem att köpa dylika under vägen. Jag räknade med att framförallt bakdäcket inte skulle klara sig ända till Sverige. Som vanligt hade jag en väl tilltagen packning. Dessutom hade jag köpt ett Första dagen avlöpte i stort händelselöst och jag började förstå den ”gamle” och lära mig dess olika läten. Det är fruktansvärt varmt, kring 40° C. Jag hade ännu inte hunnit acklimatisera mig till Indiens hetta. Öppnar jag visiret blåser en bastuvind in i hjälmen. Jag stannar för att få lite mat i mig och glömde glasögonen. Vilket upptäcktes efter några kilometer då jag hade problem att läsa av navigatorn. Kardanen fuktade ut olja vilket oroade mig. På kvällen från hotellet i ”nödtält” och en sovsäck för att göra mig mer flexibel vid haverier eller om jag inte hittade något hotell eller liknande. Med viss nervositet påbörjade jag min resa norrut efter indiska västkusten. Motorcykel var ju okänd för mig och dessutom 27 år gammal, jag själv var på mitt 68:e år. Motorcykeln var klart överlastad med c:a 50 kg packning plus mina 90 kg. På nervägen till Indien, som ägaren körde själv, hade vi en följebil som tog all packning utom det vi ansåg oss behöva under dagsetapperna, dessutom vägde han 30 kilo mindre än jag. Utanför murarna kan man observera Hawa Mahal (Vindarnas Palats) som var belamrat med byggnadsställningar. byggt 1799 av maharadja Pratap Singh II. 44 BUMSEN 3 – 2015 Bumsen 3-15M.indd 44 2015-06-09 23.18