SKÄRANDE BEARBETNING VO 3/18 Robotmaster en s fli
ne-mjukvara fungerar som helhetslösnin För att få ut maximalt av investeringen planerade Daimler att dra nytta av robotstyrningens fl exibilitet och använda avdelningens robotceller även till andra processer än kulhamring. Den första uppgiften var emellertid att programmera det robotstyrda kulhamringsarbetet, vilket skulle visa sig vara en ordentlig utmaning. Att polera formarna manuellt är arbetskrävande och tar mycket tid. Det är också svårt att manuellt göra enhetliga ytor på olika formar eftersom operatörens teknik kan variera från exemplar till exemplar beroende på trötthet och liknande. I slutändan påverkar detta jämnheten och kvaliteten hos de färdiga karosskomponenterna, och hur väl de passar på fordonsramen. Lyxbilar som Mercedes-Benz S-klass och E-klass kräver komponenter med förstklassig fi nish och passform. Robotstyrd kulhamring ger högre hastighet, jämnhet och fl exibilitet Kulhamring i sig har visat sig förbättra både hastigheten, jämnheten och ytkvaliteten vid polering. Samtidigt ökar ytans hårdhet med upp till 30 procent, vilket gör att formarna håller längre. Daimler ville gå ett steg längre och låta en robot sköta kulhamringen. Ingenjören som ansvarar för att utveckla arbetsmetoder vid Mercedes-Benz center för produktionsutrustning i Sindelfi ngen i Tyskland, och som var ledande i utvecklingen av kulhamringsprocessen, känner mycket väl till fördelarna med robotar. Han säger att robotar kostar mindre än att använda CNC-maskiner särskilt för ändamålet, samtidigt som de ger bättre räckvidd på stora arbetsobjekt – i det här fallet formar som väger upp till 25 ton och som kan mäta 5×2,5 m. Robotar är också mer fl exibla och kan användas till olika ändamål. Att utveckla rätt programmeringslösning för robotstyrning Under kulhamringsprocessen poleras formens yta genom att ett sfäriskt hammarverktyg gång på gång slår på den, med en frekvens på upp till 200 Hz. Hammarhuvudet måste ha miljoner träff punkter för att ytkvaliteten ska bli jämn. Att programmera en robot så att den styr kulhamringsverktyget med en sådan frekvens och precision var en enorm uppgift, i synnerhet med konventionella programverktyg. Även när två eller tre olika programplattformar användes för att generera koder, beräkna verktygens rörelsemönster och omvandla dem till robotrörelser, kunde Daimlers befi ntliga programmeringsverktyg inte hantera alla beräkningar som krävdes för att programmera en sex-axlig robot för kulhamring. Daimler tog kontakt med Robotmaster-teamet för att få hjälp att utveckla robotstyrningen och programvaran att programmera roboten med. Redan första gången offl ine-verktyget Robotmaster användes till programmeringen kunde Daimler spara 50 procent av tiden jämfört med när tidigare programverktyg användes. Detta var ändå bara början. Det är, som sagt, ingen lätt uppgift att programmera rörelser med 3 miljoner punkter. Daimler och Robotmaster-teamet sjösatte ett omfattande treårigt forsknings- och utvecklingsprojekt för att förbättra och förfi na den robotstyrda kulhamringsprocessen. Teamet hade tät kontakt med Daimler, och genom samarbetet skapade man skräddarsydda verktygsrörelser och utvecklade löpande programvaran för att förkorta programmeringstiderna och göra programvaran enklare att använda. Polering av pressverktyg är ett viktigt arbetsmoment inom fordonsindustrin, för att förbättra ytjämnheten, förhindra skrynkling och maximera livslängden. Daimler AG ville automatisera sitt poleringsarbete för verktygsformar som används till att forma plåtar till karosspaneler. Robotmaster en s Offline-mjukvara fungerar som helhetslösning Kulhamring i sig har visat sig förbättra både hastigheten, jämnheten och ytkvaliteten vid polering. Samtidigt ökar ytans hårdhet med upp till 30 procent, vilket gör att formarna håller längre. Daimler ville gå ett steg längre och låta en robot sköta kulhamringen 18 www.verko.se