Verkstadstidningen_11_2021 1
teknik ur tiden Annonsörer i Verkstadstidningen 1
1 2021 ABUS Kransystem AB Alingsås Plåtmaskiner AB Beros Verktygsslipning AB Bonthron & Ewing AB Bromi Gruppen AB Bystronic AB 15 33 10 42 1 13 Chuckcenter AB DMG Sweden AB Duroc Machine Tool AB Edge Technology AB Edströms Maskin AB Hispano Suiza – en multinationell dyrgrip M 50 arc Birkigt, en schweizisk ingenjör, flyttade till Barcelona 1899 där han konstruerade eldrivna bussar till lastbilstillverkaren La Cuadra. Birkigt var mer intresserad av förbränningsmotorer och övertygade sin arbetsgivare att bygga en bensinmotordriven personbil. La Cuadra hann bara bygga sex stycken av Birkigts bilar, innan de gick i konkurs 1901. Efter ytterligare en konkurs övertygade Birkigt en ny grupp finansiärer som i juni 1904 grundade företaget Hispano-Suiza, Fabrica de automoviles S.A., med Birkigt som delägare och chefskonstruktör. Hispano-Suizas fordon var utomordentligt dyra och försäljningen stagnerade. 1911 startades en fabrik utanför Paris för att licenstillverka den spanska bilen. Första världskriget blev något av räddningen. Flygmotorer, flygplanskonstruktion och vapentillverkning räddade företaget. Hispano-Suizas flygmotorer var troligen de bästa som byggdes under kriget. Redan före kriget hade Hispano Suiza blivit känt för sina sportbilar, den mest berömda var Alphonso XIII. Efter kriget började det franska dotterbolaget bygga den lyxiga H6. Bilens motor drog nytta av erfarenheterna från flygmotortillverkningen. Kombinationen lyxbilar och flygmotorer gav Hispano-Suiza benämningen ”en fransk Rolls-Royce”. Den hade en överliggande kamaxel, driven från vevaxeln via en stående axel och vinkelväxlar. Bilen hade fyrhjulsbromsar med ett mekaniskt servo drivet från växellådan. Hela konstruktionen genomsyrades av en kompromisslös kvalitet som gjorde H6:an till den dyraste bil som byggdes i Europa. 1922 uppdaterades bilen till H6B, med bland annat en starkare motor. Totalt tillverkades cirka 4 500 H6-bilar. 1938 började orosmolnen åter torna upp sig över Europa och Hispanos franska del lade ned biltillverkningen för att koncentrera sig på att producera flygmotorer. I neutrala Spanien fortsatte biltillverkningen fram till 1944, då moderbolaget såldes till lastbilstillverkaren Pegaso. Lars Cyrus verkstadstidningen | 11 2021 12 21 7, 39 23 9 Erlandsson & Hjorth, Maskin AB 14 Fransson, Maskin AB A. GL Maskin & Verktyg Gühring Sweden AB Hexagon Metrology Nordic AB Hydraulpartner AB Intercut AB Iscar Sverige AB Kimblad Technology AB Kramtec AB Lichron AB Marposs AB Mekana Maskin AB Olsons Maskinservice AB Ravema AB Renishaw AB Seco Tools AB 35 25 33 48 51 52 15 49 27 13, 31 42 43 2 11 4 Star Servus Verktygsmaskiner AB 46-47 Stenberg AB, Sigfrid 37 Storebroindustrier Nya AB TechPoint Systemteknik AB Trumpf Maskin AB VVAB Maskin & Teknik AB Water Jet Sweden AB 33 41 41 15 29 18-19