LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE KORT OM
2019 99,3 1,4 3,1 Omsättningen 2019 var 3,1 miljarder kronor. En minskning med 3 % jämfört med 2018. Punktligheten var 2019 över 99,3 % i LFVs leveranser. TRAFIKÅRET 2019 Flygtrafiken i svenskt luftrum minskade med 1,4 procent jämfört med 2018. En route, överflygande trafik utan start och landning i Sverige, ökade med 3,4 procent. Utrikestrafiken minskade med 3,8 procent och svensk inrikestrafik minskade med 9,0 procent under 2019. EU:S PRESTATIONSPLANER Flygtrafiken i svenskt luftrum minskade med 1,4 % 2019 jämfört med 2018. EU:s prestationsplaner för flygtrafiktjänstleverantörer har en stark påverkan på LFVs ekonomi. Under 2019 har arbete skett med anledning av det nya regelverket och målen för den kommande referensperioden (RP3) som börjar den 1 januari 2020. EU:s mål är att kostnaden för att trafikera luftrummet ska sänkas även under kommande referensperiod men det har skett en förskjutning av fokus från kostnads- till kapacitetsmålet. NAVIAIR OCH SWEDEN EN ROUTE Sedan 2009 har LFV och den danska flygtrafiktjänstleverantören Naviair bedrivit flygtrafikledning i det dansk-svenska luftrummet genom det gemensamma bolaget NUAC HB. Över tid har förutsättningarna förändrats, fokus i EU på gemensamma luftrum har minskat till förmån för tekniska samarbeten, och NUAC avvecklades därför under 2019. Den 1 september återgick driften av de tre kontrollcentralerna i Stockholm, Malmö och Köpenhamn till LFV respektive Naviair. EU-FÖRORDNING 373 EU-förordningen 2017/373 syftar till att samordna och förstärka arbetet kring hur EU:s flygtrafiktjänstleverantörer bedriver flygtrafikledning. I princip allt LFV gör inom flygtrafiktjänsten kommer att styras av den nya förordningen, när den ersätter de nu gällande förordningarna den 2 januari 2020. Under 2019 har 12 det arbetats intensivt med att ta fram alla förutsättningar som krävs för ett införande i organisationen så att LFV arbetar enligt det nya regelverket från och med januari 2020. FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS Den 30 juni blev Linköping/Saab Airport Sveriges tredje flygplats att trafikledas på distans från RTC Sundsvall. Under året har arbetet i RTS-programmet, som ska leverera flygtrafikledning på distans från Arlanda, fortsatt: kontrollcentralen är färdigbyggd och teknikinstallationer pågår. Kameratorn är på plats på tre av de fyra flygplatserna som ska distansledas: Kiruna, Umeå och Östersund. Malmö återstår. ELTEL NETWORKS LFV och Eltel tecknade i juni en avsiktsförklaring om att LFV ska förvärva Eltels svenska affärsområde Aviation and Security. LFV bedömer utifrån flera interna och externa faktorer, främst det ändrade säkerhetsläget, att den tänkta förvärvade verksamheten bör bedrivas i LFVs egen regi. L -CAPS L-CAPS är en lösning för aeronautisk information (Aeronautical Information Service, AIS) som LFV även har sålt till Naviair och isländska Isavia. Bakgrunden till LFVs investering i L-CAPS är en EU-förordning som syftar till att modernisera AIS-tjänsten, som LFV tillhandahåller inom svenskt luftrum. Tjänsten säkrar tillgången till information för planering och genomförande av säkra och effektiva flygningar. LUFTRUM 2040 Svenskt luftrum behöver moderniseras. Förutsättningarna har förändrats sedan den nuvarande luftrums