LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE FLYGTRAF
IKEN HAR VÄNT NEDÅT TRAFIKSLAGSFÖRDELNING (%) 16 48 36 Inrikes Utrikes Överflygande Efter flera år med ökande flygtrafik minskade antalet flygplansrörelser i svenskt luftrum under 2019 med 1,4 procent och uppgick till knappt 774 000. Den överflygande trafiken har fortsatt att öka, medan både utrikes och inrikes flygtrafik minskade. FLYGRÖRELSER (tusental) 800 762 600 785 774 Utrikestrafiken minskade med 3,8 procent och inrikestrafiken med 9,0 procent under 2019. De största trafikminskningarna skedde under perioden oktober till december då flygbolagen övergick till sina nya vinterprogram för 2019/20. Trafikvolymen påverkades också något av en SAS-strejk i månadsskiftet april-maj. Perioden maj-oktober var de mest trafikintensiva med cirka 70 000 rörelser per månad. Den överflygande trafiken, utan start eller landning 400 200 0 2017 2018 2019 i Sverige, ökade med 3,4 procent. Överflygande trafik utgör 48 procent av den totala trafikvolymen. Flygbolagen planerar för kortaste rutt och lägsta bränsleförbrukning. LFV erbjuder flygbolagen raka och effektiva flygvägar över Sverige. Det tillsammans med trängsel i det europeiska luftrummet och en generell ökning av flygtrafiken globalt förklarar att den överflygande trafiken fortsatt har ökat. Även om flygtrafiken minskade har det flugits längre distanser och med tyngre flygplan, vilket förklarar att antal service units inte minskat. Antal service units är en kombination av antal flygningar, luftfartygets vikt och flugen sträcka, och ökade något, +0,1 procent. Service units är underlag för undervägsavgifterna, den avgift som LFV tar ut av flygbolagen som trafikerar luftrummet. Även andra flygtrafiktjänstaktörer, myndigheter och svenska flygplatser finansieras via undervägsavgifterna. Sverige finansierar i högre grad än andra länder även lokala flygtrafiktjänster genom undervägsavgiften. Den 1 januari 2019 sänkte Sverige undervägsavgiften med 5,7 procent. För 2020 kommer avgiften att sänkas med ytterligare 4,6 procent. Sveriges avgift ligger under det europeiska genomsnittet, något högre än Finland och lägre än Norge och Danmark. Den höga flygtrafikvolymen ställer krav på LFV, som har till uppgift att leverera flygsäkerhet och arbeta för en hållbar flygtrafik med minskad miljöpåverkan. Det gör LFV framför allt genom att arbeta med raka flygvägar och kortast möjliga in- och utflygningsvägar till och från flygplatserna. 14 FLYGTRAFIKENS UTVECKLING I den långtidsprognos som publicerades 2018 av flygbolagsorganisationen IATA (International Air Transport Association) förväntas det årliga antalet flygpassagerare i världen fördubblas fram till år 2037, från dagens 4,1 till 8,2 miljarder. Prognosen baseras på antagandet om en årlig tillväxt på 3,5 procent. Länderna i Sydostasien beräknas svara för den största ökningen med mer än hälften av alla nya passagerare. Enbart i Kina förväntas antalet passagerare öka från 600 miljoner till 1,6 miljarder. För Europa är prognosen en årlig passagerarökning med 2 procent, vilket skulle innebära en ökning från 1,3 till 1,9 miljarder passagerare år 2037. Trenden just nu i Europa är att trafiken på korta flygsträckor inom Europa minskar i takt med utbyggnad av höghastighetståg. Samtidigt påverkar tillväxten i Asien utvecklingen av antalet överflygare i Östeuropa positivt. Det sker också ett utbyte av flygplansflottor i många flygbolag, där till exempel SAS byter ut många mindre flygplan, typ 737, mot färre större och mer bränslesnåla flygplan, typ A320. Detta ger samma passagerarkapacitet med färre flygplan vilket i sin tur kan innebära fler flygresor men färre avgångar. Långsiktigt förväntas en svag ökning av antalet flygrörelser i det svenska luftrummet. Även här är det utvecklingen i Asien, med överflygningar till Europa, som står för den största delen.