LFV Årsredovisning 2019 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2019 slår int
e uppnå de ställda kraven, främst med hänsyn till högre pensionskostnader och behov av en ökad satsning på flygledarutbildning. EU kommer att fatta beslut om prestationsplanen senast den 28 februari 2020. Om planen inte blir godkänd väntar en period med revidering innan det slutliga beslutet kan tas. SAMARBETET MED NAVIAIR Den 1 september 2019 återförde LFV och Naviair verksamheten för flygtrafikledning en route i det dansk-svenska luftrummet, som bedrivits i det gemensamma bolaget NUAC sedan 2010, till respektive moderorganisation, Naviair respektive LFV. Beslutet att avveckla NUAC togs efter godkännande av den svenska regeringen och efter samråd med Försvarsmakten, och innebär att driften av kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö nu återgått till LFV. Avvecklingen av NUAC genomfördes i två steg. Det första steget, som innebar att avdelning En Routes produktionsenhet (Sweden En Route) övergick till att utöva flygtrafiktjänst och att utbilda på LFVs certifikat, genomfördes enlig plan den 1 september 2019. Steg två av återtagandet innebär att LFV och Sweden En UNDERVÄGSAVGIFTER 2019 (euro/service unit) 20 40 60 80 0 UNDERVÄGSAVGIFTER (kr/service unit) 100 200 300 400 500 600 700 0 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 633 662 664 640 609 579 581 563 531 506 77,96 63,63 61,19 60,81 58,23 57,01 50,88 49,88 43,86 42,75 40,73 28,12 27,02 Route övergår till ett gemensamt ledningssystem samtidigt med implementering av EU-förordningen (EU) 2017/373 den 2 januari 2020. Samarbetet mellan LFV och Naviair kommer att fortsätta i andra former med olika gemensamma bransch- och verksamhetsfrågor. LFV och Naviair har under året exempelvis fortsatt att arbeta tillsammans inom ramen för COOPANS-samarbetet, det gemensamt ägda bolaget Entry Point North AB och Borealis. SWEDEN EN ROUTE Sweden En Route är den svenska produktionsdelen av en route-verksamheten, det vill säga ATCC Malmö och ATCC Stockholm, som bedrivs i de två kontrollcentralerna för att hantera den överflygande trafiken och inoch utflygning till Stockholms- respektive Malmöområdet. Målet är att öka produktiviteten för att kunna möta framtida krav på lägre avgifter, bibehållen eller ökad flygsäkerhet och kvalitet. Fokus för Sweden En Route är att utveckla driften genom ett gemensamt ledarskap, en samlad resursprioritering och en tydlig styrning av de olika funktionerna. Organisationen driftsattes den 4 april 2019. 17 Italien Tyskland Spanien Frankrike Storbritannien Danmark Sverige Finland Norge Litauen Polen Irland Lettland