LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE LFVS VER
KSAMHETSOMRÅDEN LFVs uppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. LFV ska också verka för att de transportpolitiska målen nås. Affärsverket LFV erbjuder flygtrafiktjänster nationellt och internationellt. Under 2019 bedrev LFV i Sverige flygtrafiktjänst för 20 flygplatser spridda över hela landet, två terminalkontroller, två kontrollcentraler i Stockholm respektive Malmö samt en central för flygtrafikledning på distans (RTS) i Sundsvall. LFVs uppgift är att tillhanda hålla en säker, effektiv och miljö anpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. LFV KONCERNENS SAMMANSÄTTNING Av regeringens instruktion för LFV (SFS 2010:184) framgår att LFV och de företag där staten genom verket, direkt eller indirekt, har ett bestämmande inflytande tillsammans bildar en affärsverkskoncern. Koncernen består av affärsverket, det helägda holdingbolaget LFV Holding AB, de av holdingbolaget helägda dotterföretagen LFV Aviation Consulting AB och LFV Norway AS samt intresseföretagen Entry Point North AB och Saab Digital Air Traffic Solutions AB. LFV har fram till slutet av 2019 även innehavt intresseföretaget NUAC HB. LFV Aviation Consulting är LFVs dotterbolag för internationella konsulttjänster inom civil luftfart. LFV har en lång och bred erfarenhet av projekt både inom flygtrafiktjänst- och flygplatsområdena i många delar av världen. LFV Norway AS bildades 2015 och har ännu inte startat någon verksamhet. De affärer LFV har på den norska marknaden levereras via LFV Aviation Consulting AB. NUAC HB har varit underleverantör till LFV och den danska flygtrafiktjänstleverantören Naviair. LFV och Naviair ägarandelar har varit 50 procent vardera. NUAC har på moderbolagens uppdrag bedrivit flygtrafiktjänst en route i det dansk-svenska luftrummet från kontrollcentralerna i Stockholm, Malmö och Köpenhamn. Den personal som behövts för att utföra uppdraget har NUAC hyrt från LFV och Naviair. LFV och Naviair har också ställt kontrollcentraler och annan infrastruktur till förfogande. Moderorganisationerna LFV och Naviair har återtagit respektive del av verksamheten från 1 september 2019. NUAC HB har per 20 december 2019 avvecklats och upplösts genom frivillig likvidation. Entry Point North AB (EPN) ägs till 33 procent av LFV, gemensamt med danska Naviair och irländska IAA. EPN erbjuder utbildning inom flygtrafiktjänst till ägarorganisationerna, men även till andra kunder. I Entry Point North AB-koncernen ingår de helägda 18 dotterföretagen Entry Point North Ireland DAC och Entry Point Denmark ApS samt det ungerska dotterföretaget Entry Point Central KFT, som ägs till 51 procent – resterande 49 procent ägs av Hungaro Control Plc, som ägs av ungerska staten. Under 2018 har EPN bildat bolaget Entry Point North Belgium SA. Det bel giska bolaget startade sin verksamhet i september och ägs till 50 procent tillsammans med SKEYES (Belgocontrol). Saab Digital Air Traffic Solutions AB ägs till 41 procent av LFV och 59 procent av Saab. Genom bolaget har arbetet med att leda, utveckla och driva digitaliseringen inom fjärrstyrd flygtrafikledning fortsatt. Bolaget erbjuder helhetslösningar inom fjärrstyrd flygtrafikledning genom att kombinera LFVs unika operativa kunskap med Saabs ledande teknik och globala organisation. CERTIFIERINGAR LFV är certifierad av Transportstyrelsen i enlighet med EU-förordningen om gemensamma krav för tillhandahållande av flygtrafiktjänster och flygledningstjänster ((EU) 2017/373) samt för att bedriva utbildning av flygledningspersonal ((EU) 2015/340). LFV är också certifierad enligt ISO-standarderna 9001 och 14001 avseende kvalitetsledning respektive miljöledning. För att bedriva procedurkonstruktion, luftrumsutformning samt flygmätning av bland annat navigationshjälpmedel har LFV godkännanden från Transportstyrelsen. VERKSAMHETSOMRÅDEN OCH GEOGRAFISKA MARKNADER LFVs verksamhet har fyra huvudsakliga verksamhetsområden: flygtrafiktjänst, övriga kommersiella tjänster, forskning och innovation samt anslagsfinansierad verksamhet. Cirka 90 procent av omsättningen hänförs till flygtrafiktjänst. FLYGTRAFIKTJÄNST Flygtrafiktjänst utgörs huvudsakligen av flygtrafikledningstjänster. I flygtrafiktjänst ingår även CNS-tjänster, flyginformation och väderpresentation. Tjänsterna utförs såväl för civil som militär flygtrafik. Kunderna utgörs av de flygbolag och flygoperatörer som trafikerar det svenska luftrummet, Försvarsmakten samt statliga, kommunala och privatägda flygplatser. Verksamheten omfattar de flygtrafiktjänster som tillhandahålls i det övre luftrummet, en route, från kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö. Vidare omfattas