LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE är att l
uftrummet kan användas på ett både flexibelt och effektivt sätt. Samarbetet mellan LFV och Försvarsmakten sker på alla nivåer inom myndigheterna och bygger på partnerskap och transparens. Försvarsmakten har sju flygplatser i Sverige där LFVs personal ansvarar för flygtrafiktjänster. Inom teknikområdet sker såväl nyutveckling som uppdatering av befintliga system i tornen i nära samarbete med Försvarsmakten. LFV deltar också regelbundet i nationella och internationella möten, där vi bevakar såväl LFVs egna som Försvarsmaktens intressen, enligt det huvudavtal som finns mellan parterna. Ett förändrat säkerhetspolitiskt läge ställer fortsatt höga krav på LFV, övriga delar av transportsektorn och på samhället i stort. Stora flygövningar LFV har under året deltagit i flera övningar tillsammans med Försvarsmakten. I slutet av mars genomfördes Flygvapenövning 2019 (FVÖ 19) i norra Sverige. Övningen syftade till att i vintermiljö öva taktisk ledning av luftstridskrafterna och den luftoperativa förmågan i ett internationellt högkonfliktscenario. Flottiljer och baser i norra Sverige och Finland deltog i övningen dag och natt under flera dygn. Från LFV deltog flygledare och personal på Luleå–Kallax, Vidsel, Jokkmokk och ATCC Stockholm. Under maj genomfördes flygövningen Arctic Challenge Excercise 2019 (ACE 19). Övningen sker vartannat år och är ett samarbete mellan Försvarsmakterna i Sverige, Norge och Finland. Under övningen flög man från baserna Luleå–Kallax i Sverige, Bodö och Örland i Norge samt Rovaniemi i Finland. Övningsområdet sträcker sig över de norra delarna av Sverige, Norge och Finland. Övningen är multinationell och 2019 deltog över 100 flygplan och närmare 4 000 personer från nio olika nationer. Förutom svenska förband medverkade bland annat Storbritannien, USA, Nederländerna och Tyskland. Förberedelserna för Totalförsvarsövningen TFÖ 2020 är i full gång och arbetet har intensifierats under andra halvåret 2019. STÄRKT SÄKERHETSSKYDD Den 1 april 2019 trädde den nya säkerhetsskyddslagen och säkerhetsskyddsförordningen, som gäller verksamheter av betydelse för Sveriges säkerhet, i kraft. Den nya lagstiftningen innebär tydligare vägledning, men också mer omfattande arbete än tidigare, bland annat säkerhetsskyddsklassning av uppgifter i fyra informationsklasser. Ett begrepp som tillkommit är ”I övrigt säkerhetskänslig verksamhet”, som bland annat omfattar it-system som är av central betydelse för ett fungerande samhälle, bland annat inom transportsektorn. För LFV innebär den nya lagstiftningen ett mer omfattande arbete med säkerhetsskyddsanalyser, fler säkerhetsprövningsintervjuer samt samråd med tillsynsmyndighet vid vissa säkerhetsskyddade upphandlingar. 22 Ett förändrat säkerhetspolitiskt läge ställer fortsatt höga krav på LFV, övriga delar av transportsektorn och på samhället i stort. En viktig förutsättning för LFVs beredskapsplanering är stärkt säkerhetsskydd och informationssäkerhet. Inom dessa områden har flera aktiviteter genomförts under året, vilket medfört säkerhetsmässiga förbättringar och delvis förändrade arbetssätt. Ledningssystemet för informationssäkerhet har reviderats för att möta de mer omfattande kraven, bland annat genom att säkerhetsklassa information. TOTALFÖRSVARET LFV omfattas av lagen om totalförsvar och höjd beredskap (1992:1403) och blev 2011 en särskilt utpekad myndighet enligt krisberedskapsförordningen (2015:1052). Detta innebär bland annat att LFV ska utföra civil/militär flygtrafiktjänst i alla beredskapsskeden. De specifika regeringsuppdragen när det gäller ”Preciserad inriktning för civilt försvar” hanteras inom LFV dels i linjeorganisationen, dels i ett särskilt program, ”Robust Flygtrafiktjänst”. Totalförsvarsarbetet har både kort- och långsiktiga mål. Inom LFV finns idag ett 20-tal aktiva beredskapsplanerare, som funktionsleds av LFVs totalförsvarssamordnare. LFV har tilldelats medel till civilt försvar under anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur inom utgiftsområde 22 Kommunikationer för att förstärka totalförsvaret. Av dessa medel har 7,2 mkr nyttjats under 2019 för totalförsvarsarbetet. De har framför allt använts till personalkostnader för genomförandet av arbetet, utbildning och information, inventering/analys, metodutveckling, inköp och implementering av utrustning, övningar, förbättringsåtgärder. Utöver interna aktiviteter har ett aktivt deltagande skett i gemensamma forum och aktiviteter mellan transportmyndigheterna och branschaktörer exempelvis TPSAMS (Transportsektorns samverkan inför samhällsstörningar). Samverkan har även skett med Försvarsmakten, länsstyrelser och kommuner. En grundläggande förståelse och medvetenhet om totalförsvarets krav är en framgångsfaktor för LFV och därmed för hela Sverige. LFV har sedan 2018 krigsplacerat den personal som behövs för att verksamheten ska fungera vid höjd beredskap. Arbetet med att vidareutveckla LFVs krigsorganisation pågår, med målsättningen att ha en fungerande krigsorganisation och stab till TFÖ 2020. LFV har genomfört ett antal övningar inom ramen för kris och beredskap, både internt, i samverkan med övriga aktörer och med Finlands transportmyndigheter inom ramen för Nordisk transportsamverkan. Programmet Robust Flygtrafiktjänst har under året initierat de första projekten för att långsiktigt säkerställa förmågan att i alla beredskapsskeden leverera en säker, effektiv och robust flygtrafiktjänst. Initialt