LFV Årsredovisning 2019 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2019 har arbe
tet till stor del bestått av genomförande av behovs- och förmågeanalyser och GAP-analyser samt investeringar i infrastruktur inom radar och radioområdet. De lokala insatserna och de specifika projekten kompletteras med kompetenshöjande åtgärder för hela LFVs organisation. Mer detaljer framgår av redovisningen enligt regeringens beslut den 10 december 2015 avseende Planeringsanvisningar för det civila försvaret (dnr Ju2015/09669/SSK). TRANSPORTPOLITISKA MÅL Enligt förordningen (2010:184) med instruktion för Luftfartsverket ska LFV verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Flyget spelar en viktig roll för att möjliggöra för näringsliv och medborgare i hela landet att transportera passagerare och gods, såväl inom landet som globalt. Särskilt för många mindre orter finns inget realistiskt alternativ till flyget för att säkerställa snabba och effektiva kommunikationer. LFV har en viktig roll i luftfartssektorn. En säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst är en förutsättning för en väl fungerande flyginfrastruktur. Till funktionsmålet – som handlar om att skapa tillgänglighet för resor och transporter – bidrar LFV genom att tillhandahålla säkra, effektiva och miljöanpassade flygtrafiktjänster över hela landet vilket är en förutsättning för den tillgänglighet flyget ger. Till hänsynsmålet – som handlar om säkerhet, miljö och hälsa – bidrar LFV genom att erbjuda säkra flygtrafiktjänster där största möjliga miljöhänsyn tas. LFVs flygsäkerhetsarbete är uppbyggt för att LFV inte ska bidra till att någon dödas eller skadas allvarligt. Genom att optimera flygvägar och trafikflöden bidrar LFV till att minska flygets miljöpåverkan. LFV spelar en aktiv roll i det arbete som pågår för att utveckla det europeiska flygtrafiktjänstsystemet så att den långsiktigt växande flygtrafiken ska kunna hanteras samtidigt som målen om ökad flygsäkerhet, reducerade enhetskostnader och minskad miljöpåverkan ska kunna uppnås. NYA REGELVERK FÖR LUFTFARTEN Sedan september 2018 gäller en ny övergripande luftfartsförordning inom EU, (EU) 2018/1139 eller Basic Regulation. Denna förordning innehåller övergripande bestämmelser för den civila luftfarten, bland annat för flygtrafikledning. Från och med den 2 januari 2020 kommer LFV och övriga flygtrafiktjänstleverantörer i Europa även att ha ett nytt detaljregel verk att förhålla sig till. Förordning (EU) 2017/373, eller Common Requirements, är en reglering med syftet att samordna och förstärka arbetet kring hur EU:s flygtrafiktjänstleverantörer bedriver flygtrafikledning. Förordningen är en fortsättning på det samordningsarbete som pågått i Europa under 2000-talet. Den nya förordningen ersätter förordningarna (EU) 1034/2011 och (EU) 1035/2011 samt kompletterar andra. Förordning 2017/373 är omfattande och kommer att få en påverkan både direkt och successivt. Den innebär bland annat att LFV utökar antalet certifikat från fyra till totalt sju stycken. Den innebär också en del nya rutiner, bland annat för flygsäkerhetsbedömningar och driftavvikelser och för notifieringar av ändringar till Transportstyrelsen och för Stress, Fatigue och Rostering. Förordningen innebär också att LFV får en ny funktion, Compliance Manager, med ansvar att säkerställa att LFV kontinuerligt uppfyller de krav förordningen ställer. BESVARADE REMISSER 2019 LFV ska i egenskap av förvaltningsmyndighet besvara remisser från regeringen. Remisser från andra myndigheter, EU-organ med flera kan LFV välja att besvara, för att på så sätt vara med och påverka regelutvecklingen inom området. Dessa remisser handläggs av den enhet som remissen huvudsakligen berör. Under 2019 besvarade LFV ett 70-tal remisser inom en mängd olika områden. EUROPEISK LUFTFART Europeisk luftfart står inför stora utmaningar, framför allt vad gäller förbättrad kapacitet och lägre miljö- och klimatpåverkan. EUs oberoende revisionsenhet, European Court of Auditors (ECA), riktade kraftig kritik mot EU-kommissionens implementeringen av Singel European Sky/ SES, som inleddes 2004. De ökade förseningarna och det starka klimatengagemanget har också bidragit till 23 LFV omfattas av lagen om totalförsvar och höjd beredskap (1992:1403) och blev 2011 en särskilt utpekad myndighet enligt krisberedskapsförordningen (2015:1052).