LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE Europeis
k luftfart står inför stora utmaningar, framför allt vad gäller förbättrad kapacitet och lägre miljö- och klimatpåverkan. politiska initiativ för en förändring. Under våren 2019 levererade Airspace Architecture Study och Wise Persons Group rapporter med rekommendationer som ligger till grund för ett flertal aktiviteter som väntas leda till förändring och implementering av nya funktioner och ett justerat regelverk. DEN INTERNATIONELLA AFFÄREN LFVs dotterbolag LFV Aviation Consulting AB levererade under 2019 flygmätningstjänster till norska och danska flygplatser, samt vissa andra konsulttjänster på den internationella marknaden. LFV har beslutat att fasa ut produkten flygmätning. Marknadsförutsättningarna har förändrats, och det är ett ökat fokus på nationella uppdrag, totalförsvarsfrågor och en ökande anslagsfinansierad verksamhet. LFV kommer fortsätta att bevaka den internationella marknaden och vara närvarande och utveckla samarbeten på olika sätt. LFV deltar i många internationella samarbeten och verkar också på den internationella marknaden via intressebolagen Entry Point North AB och Saab Digital Air Traffic Solutions AB. EN ROBUST INFRASTRUKTUR Ett försämrat säkerhetspolitiskt läge ställer krav på ett stärkt totalförsvar och ett intensivt arbete pågår för att bygga upp en robust infrastruktur för både den civila och den militära flygtrafiktjänsten. Övervaknings- och kommunikationstjänsten har moderniserats och nödvändiga system livstidsförlängts för att säkerställa en effektiv och driftsäker tjänst. Det 24 pågår också en genomgående översyn och ett övergripande arbete med att modernisera LFVs övervakningsinfrastruktur. Nytt radarsystem i Uppsala Under våren påbörjades installationen av ett nytt primär- och sekundärradarsystem i Uppsala. Systemet kompletterar WAM-systemet och Bällsta radar, och ersätter den befintliga radarstationen i Uppsala, som varit i drift sedan 1997. Byggnad och radartorn återanvänds. Projektet inkluderar även en förstärkning av WAMsystemet (Wide Area Multilateration) i Stockholmsområdet. Bakgrunden till projektet var främst att infrastrukturen behöver förstärkas när höga byggnader ska byggas i Stockholmsområdet. I oktober 2019 fick LFV driftgodkännande från Transportstyrelsen och driftsättning av informationen från den nya radarn i Uppsala skedde strax därefter. Dubbeltäckning från Askersund Sekundärradarstationen i Askersund byttes ut under året. Efter driftsättning har nu detta område en dubbeltäckning av radarinformation, vilket saknats tidigare. Under 2019 påbörjades även utbytet av Östersund sekundärradar, med planerad driftsättning första halvåret 2020. För att bättre kunna övervaka militär verksamhet i luftrummet över Östersjön ska en primärradar (PSR) installeras i sydöstra Småland. Denna kan, till skillnad från en sekundärradar (MSSR), upptäcka flygningar