LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE EFFEKTIV
T FÖRÄNDRINGSARBETE FÖR FRAMTIDEN LFV bedriver ett förändringsarbete för att säkra en långsiktig konkurrenskraftig, effektiv och attraktiv verksamhet. Varje år uppdateras mål, strategier och aktiviteter för att LFV fortsatt ska kunna svara upp mot kundernas, ägarens och de övriga intressenternas krav och förväntningar. LFV VERKSAMHETSPLAN 2019–2023 LFV har en övergripande verksamhetsplan med huvudmål, delmål och aktiviteter för att följa upp verksamheten. Varje enhet i LFV har en verksamhetsplan som ska stödja LFVs övergripande huvudmål. Varje kvartal rapporteras utfall och genomförda och planerade aktiviteter för att nå målen. Mål och aktiviteter är också kopplade till de femåriga referensperioder som beslutas av EUkommissionen och de mål som LFVs ägare har satt upp för verksamheten. HUVUDMÅL INNEVARANDE ÅRS VERKSAMHETSPLAN PERSPEKTIV HUVUDMÅL Kund och försäljning LFV ska sälja produkter och tjänster på utvalda fokusmarknader LFVs varumärke ska uppfattas som attraktivt och intressant av kunder, intressenter och potentiella medarbetare LFV ska leverera attraktiva och lönsamma produkter och tjänster Kultur och medarbetare LFV ska ha ett ledar- och medarbetarskap som utmärks av kundfokus och affärsmässigt agerande med flygsäkerhet som fundament LFV ska vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarnas kompetens utvecklas utifrån kund- och intressentbehov Verksamhet och leverans Ekonomi LFV ska arbeta proaktivt för att kontinuerligt utveckla flygsäkerhetsarbetet LFV ska upprätthålla mål från EU:s prestationsplan gällande förseningar LFV ska bedriva ett aktivt arbete för att minska miljöpåverkan LFV ska stärka konkurrenskraften genom att förbättra arbetssätt, processer och innovationsförmåga LFV ska planera för sin beredskap inom ramen för det civila försvaret LFV ska uppfylla ägarens ekonomiska mål Kommentarer till de fyra perspektivens huvudmål Kund och försäljning LFV har under året beslutat att inte aktivt bearbeta den internationella marknaden via sitt dotterbolag LFV Aviation Consulting AB. Fokus på den kommersiella affären internationellt kommer att ligga i LFVs intressebolag, Entry Point North AB och Saab Digital Air Traffic Solutions AB. Ansvar för försäljning och leverans nationellt har de operativa enheterna. Under 2019 genomfördes en kund och intressentmätning för att följa upp hur LFV uppfattas och vad som kan förbättras. Nöjd kundindex 69,2 och benchmark är 70. Det är ett bra resultat. Nu arbetar vi vidare 28 med att ta fram en aktivitetsplan och presentera resultatet internt såväl som externt. Den här typen av undersökning genomförs med jämna mellanrum för att vi ska få en övergripande bild av vad kunder och intressenter tycker om oss och är viktig information om kundnöjdhet, förtroende och förväntningar på oss. Kultur och medarbetare LFV mäter och följer upp mål kopplat till bland annat ledarskapsindex, engagemangsindex, teameffektivitetsindex samt organisatorisk och social arbets