LFV Årsredovisning 2019 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2019 SMART OC
H HÅLLBART LUFTRUM 2040 Dagens luftrum i Sverige är omodernt och bygger i stort på de förutsättningar som gällde för 25 år sedan. Idag är både kraven och förutsättningarna annorlunda. LFV erhöll i maj 2018 regeringens uppdrag att genomföra en fördjupad studie avseende utformning av det svenska luftrummet. Uppdraget innebär bland annat att LFV ska föreslå en luftrumsstrategi som kan utgöra underlag för uppdrag att genomföra en översyn av luftrummet. Den föreslagna strategin innebär en översyn av det undre luftrummet med hänsyn till miljöeffektivitet, säkerställd tillgänglighet för Försvarsmakten och andra användare av luftrummet på lägre höjder. Strategin innebär också en modernisering av luftrumsstrukturen för flygtrafik till och från Stockholmsområdet och att pågående utveckling av den översta delen av luftrummet bör fortsätta inom ramen för en europeisk luftrumsutveckling. LFV föreslår också att regeringen utser en myndighet med ansvar för övergripande långsiktig utveckling av det svenska luftrummet och fortsatt planering som också tar hänsyn till omvärldsförändringar, till exempel framtidens elektrifierade flyg eller behov av att klimatanpassa luftrummet. MODERNISERING AV LUFTRUMMET BÖRJAR I STOCKHOLM Mer än 60 procent av allt flyg som startar och landar i Sverige berör Stockholms luftrum. En modernisering av luftrummet under Free Route Airspace måste därför utgå därifrån. Programmet SAARP, StockholmArlanda Airspace Redesign Program, ska utveckla luftrum och procedurer för trafik till och från Stockholmsområdet för att omhänderta de problem och utmaningar som finns både i dag och imorgon. Swedavia är projekt ägare med LFV som underleverantör med ansvar för framtagande av luftrum och procedurer. SAARP ska skapa ett mindre komplext luftrum och ett mer modernt och kostnadseffektivt system där man drar nytta av flygplansflottans avancerade utrustning och samtidigt skapar flöden som bättre speglar de faktiska flödena. Genom att minska komplexiteten i luftrumssektorerna reduceras samtidigt flygledarens arbetsbelastning. Det är en förutsättning för att kunna uppnå målet med högre kostnadseffektivitet. Projektet arbetar utifrån tio fastställda designprinciper vilka ska bidra till att de uppsatta målen uppnås: • Minskad arbetsinsats per flygning. • Ökad förutsägbarhet för ankommande trafik. • Minskad total tid i planflykt för ankommande och avgående trafik till/från Arlanda. • Minskad total flygsträcka för ankommande och avgående trafik till/från Arlanda. • Minskad differens mellan publicerad struktur och flugen sträcka. • Ökad åtskildhet mellan civil och militär aktivitet. • Ökad flexibilitet i det publicerade flygvägssystemet. • Ökad tillgänglighet för allmänflyget. • Förutsättningar för UTM (drönare). • Förutsättningar för framtida systemstöd inom flygtrafiktjänsten. Genomförs SAARP blir det den största luftrumsomläggningen i Stockholmsområdet sedan 1998 då Luftrum 98 driftsattes. 37