LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 GD - ORD 2019 VAR ETT HÄNDELSERIKT ÅR
FÖR LFV LFVs flygsäkerhet är god. 2019 blev året då flygtrafiken minskade för första gången sedan 2012 och vi landade på 774 000 rörelser i svenskt luftrum. Minskningen är ett trendbrott efter flera år med tillväxt. Det kan finnas flera samverkande förklaringar till detta, bland annat en konjunkturavmattning, den svaga svenska kronan och miljö- och hållbarhetsfrågorna . Vi ser också i allt högre grad hur olika omvärldsfaktorer påverkar LFVs verksamhet . Ytterligare besparingar är inte möjliga utan att det får betydande konsekvenser för verksamhet och kapacitet. LFVs resultat efter finansiella poster är -40 miljoner kronor, vilket är cirka 45 mkr bättre än budget för 2019, men 45 mkr lägre än föregående år. Så som avgiftssystemet är konstruerat blir ersättningen till LFV för utförda flygtrafiktjänster begränsad. Vi har nu nått en gräns där ytterligare besparingar inte är möjliga utan att det får betydande konsekvenser för verksamhet och kapacitet. Referensperiod 2 avslutades under året. En referensperiod är en femårsperiod där EU:s flygtrafiktjänstleverantörer styrs av uppsatta mål avseende flygsäkerhet, kostnader, kapacitet och miljö. När det gäller kostnadseffektiviteten är Sverige nu bland de billigaste leverantörerna av flygtrafikledning i Västeuropa. 2015 var Sveriges unit rate, den avgift som flygbolagen betalar per flugen sträcka, 66.29 euro. Efter ett omfattande effektiviseringsarbete var avgiften 50.88 euro 2019. Endast fyra länder i Västeuropa har en lägre unit rate än Sverige. Avgiftsnivån påverkas också positivt av den svaga svenska kronan. EU:s referensperioder innebär en balansgång för LFV. Å ena sidan bedriver vi en verksamhet, flygtrafiktjänst på kommersiella grunder. Å andra sidan är den regel- och prestationsstyrd med kostnads- och effektivitetskrav. Det är inte alltid lätt att förena de båda perspektiven, vare sig på kort eller på lång sikt. NY EU-FÖRORDNING Under 2019 pågick ett intensivt arbete i LFV för att implementera EU-förordningen 2017/373. Syftet med förordningen är att samordna och förstärka arbetet kring hur EU:s flygtrafiktjänstleverantörer bedriver verksamhet. Strax före jul kom godkännandet från Transportstyrelsen att LFV lever upp till de nya kraven. FLYGTRAFIKLEDNING PÅ DISTANS Arbetet tillsammans med Swedavia för att etablera flygtrafikledning på distans på fyra Swedaviaflygplatser fortsätter. LFVs kontrollcentral på Arlanda är klar och teknikinstallationer pågår. När flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö ansluts till centralen får de en modern digital flygtrafiktjänst. I december invigdes Scandinavian Mountains Airport. Sveriges största alpina område har nu, med en modern flygplats och den senaste tekniken inom digital flygtrafikledning på distans, fått ökad tillgänglighet. Flygtrafiken leds från kontrollcentralen i Sundsvall av vårt intressebolag Saab Digital Air Traffic Solutions. LFV och bolaget har bidragit med smarta lösningar för de behov som den nya flygplatsen har. TOTALFÖRSVAR I FOKUS LFV har sedan 2015, tillsammans med övriga bevakningsansvariga myndigheter, regioner och kommuner, haft regeringsuppdraget att återuppta totalförsvarsplaneringen. Det civila försvaret ska bland annat skydda befolkningen och säkra de viktigaste samhällsfunktionerna, som till exempel transporter. Samtidigt ska LFV vara ett fortsatt stöd till Försvarsmakten och jobba vidare enligt den svenska modellen som bygger på samarbete och integration av civil och militär flygtrafik. LFV arbetar långsiktigt för ökad och återupptagen totalförsvarsförmåga. LFVs program för Robust Flygtrafiktjänst ska säkra att LFV kan leverera en säker och effektiv flygtrafiktjänst i alla beredskapslägen. Detta är en prioriterad och viktig fråga för LFV och Sverige. Vi bidrar till att bevara demokratin och den svenska modellen med ett luftrum för både civil och militär trafik. LFV ÅTERTAR EN ROUTE-VERKSAMHETEN Sedan 2012 har LFVs och danska Naviairs gemensamt ägda bolag NUAC bidragit till effektiviseringar och en utvecklad verksamhet i det övre gemensamma luftrummet. Med nya förutsättningar och ökat fokus på tekniska samarbeten beslutade ägarna under 2019 att avveckla bolaget. Det innebär att en route som är vårt största verksamhetsområde återfördes till LFV. Samarbetet med våra danska kollegor fortsätter om än i andra former. 4