LFV Årsredovisning 2019 1
INVE S TERINGSPLAN L F V 2019 INVESTERINGAR Utfal
l 2016 Anskaffning och utveckling av nya investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader IT Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för anskaffning och utveckling Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av anskaffning och utveckling Vidmakthållande av befintliga investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader IT Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för vidmakthållande Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av vidmakthållande * Exklusive förvärv av aktier i intressebolag 25 mkr. För att säkerställa en tillräcklig kapacitet och hög flygsäkerhet genomför LFV fortsatt omfattande investeringar i tekniska system, arbetsmetodik och tekniska anläggningar för den operativa driften. LFV genomför investeringar såväl i nya tekniska lösningar som löpande uppgraderingar för vidmakthållande, samt omfattande investeringar för en mer robust flygtrafiktjänst. Prioriteringarna styrs i högsta grad av de krav på systemutveckling som ställs genom EU samt behovet av att successivt utveckla och förnya infrastrukturen, öka rubustheten i kontrollcentraler och den tekniska infrastrukturen för flygtrafiktjänsten. Det ökade intresset för digitalisering och för flygtrafik ledning på distans har också resulterat i fortsatta investeringar. Det har under året genomförts omfattande investeringar i främst flygtrafikledning på distans (RTS), ATM-, radar- och kommunikationsutrust46 1 1 – 16 6 17 – 88* 88* 88 88 12 5 15 6 1 0 9 – 49 49 49 49 Utfall 2017 62 21 35 – 3 3 29 – 153 153 153 153 5 28 30 10 1 – – – 73 73 73 73 Utfall 2018 112 38 12 2 101 0 – – 264 264 264 264 7 27 22 3 – 1 – – 59 59 59 59 Plan 2019 104 138 32 195 – – 66 25 559 559 559 559 4 33 16 – 9 1 – – 62 62 62 62 Utfall 2019 173 122 4 124 – 6 – 2 430 430 430 430 6 24 29 2 6 – – 1 68 68 68 68 flygtrafikledning på distans utförts, RTC Stockholm, som har färdigställts under 2019. Investeringar sker också i tekniska lösningar för RTS och operativ drift från RTC Stockholm inklusive teknisk utrustning för RTS på fyra av Swedavias flygplatser. Under året har LFV genomfört omfattade investeringar i radio-, transmissions- och telekommunikationssystem med anledning av åldrande system och för att bibehålla säkerhet, kapacitet och tillgänglighet. Även nya regulativa krav har resulterat i ökade investeringar inom kommunikation och radio. LFV ser att investeringar inom nät, kommunikation och radio kommer att fortgå kommande år med fokus på robusthet samt fysisk och logisk it-säkerhet. Årets investeringar inklusive pågående nyanläggningar inom ramen för anslagsfinansierade verksamheten för robust flygtrafiktjänst uppgår till 196 mkr, vilka ska finansieras med framtida anslag i takt med avskrivningar kommande år. LFV genomför löpande prioriteringar och anpassar investeringsplanen i förhållande till omvärldsförändringar och verksamhetsbehov. Vissa omdisponeringar har skett jämfört med investeringsplanen i regleringsbrevet för 2019. Fördelningen mellan nya investeringar och vidmakthållande ligger dock på en motsvarande nivå som planen. Sammantaget har investeringsbehovet ning. Satsningarna beror delvis på att LFV befinner sig i en period av systemomsättning och för att möta nya regulativa krav på infrastrukturen men även på behovet av att öka robustheten och kapaciteten för att möta de ökade flygtrafikvolymerna i svenskt luftrum och säkerställa kontinuitet i driften. Investeringarna i radarutrustning är ett led i modernisering av radarstationer och för att möta ökade krav av övervakning av luftrummet. Investeringarna är även ett resultat av behovet av att investera i ny teknik pådrivet av regleringar. Det finns även andra behov och krav på att investera i radarkommunikation för att bibehålla hög flygsäkerhet och kapacitet. LFV har under flera år investerat och utvecklat infrastruktur inom flygtrafikledning på distans så kallade Remote Tower Services (RTS) för att möte kunders och marknadens efterfrågan. Under 2018 har uppförandet av en ny kontrollcentral för kontinuerligt ökat de senaste åren framförallt avseende ATM-, radar-, och kommunikationsutrustning. Planen för 2019 innebar i princip en fördubbling av investeringsnivån jämfört utfall 2018. Jämfört med planerna är det i huvudsak ATM-utrustning som har ett högre utfall än plan, medan kommersiella investeringar och investeringar i radioutrustning ligger lägre. Utfallet för 2019 är lägre än plan, vilket utöver viss omprioritering, i huvudsak beror på förskjutning i tid för genomförandet, dels beroende på utmaningen i fråga om att ha tillräckligt med personella resurser för att klara den ambitösa planen, dels ett beroende av upphandling och leveranser från externa leverantörer. Med anledning av ökade investeringar i infrastruktur på grund av nya regleringar, ökade krav på kapacitet, ökade samhällskrav samt ökad robusthet i flygtrafiktjänsten i alla beredskapslägen bedöms investeringarna fortsätta öka under de närmaste kommande åren. Vissa omdisponeringar inom ramen kan komma att ske. 63