LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 RISKHANTERING RISKHANTERING Av myndigh
etsförordningen (2007:515) framgår att det vid myndigheten ska finnas en intern styrning och kontroll som fungerar på ett betryggande sätt. Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll ställer ytterligare krav på att den interna styrningen ska vara integrerad i verksamheten och vara ett verktyg för ledningens styrning. I processen ingår riskanalys, kontrollåtgärder, uppföljning, dokumentation och bedömning. Styrelse Feedback Koncernledning Feedback Referensgrupp Feedback En Route Operations System och utveckling Koncernfunktioner och enheter LFVs riskprocess utgår från uppsatta huvudmål och är integrerad i verksamhetsplaneringen. Riskhanteringen sker i fem steg, där grundorsaker fastställs och risker värderas, hanteras och rapporteras. Respektive avdelning och funktion Område (perspektiv i verksamhetsplan) Verksamhet och leverans hanterar både verksamhets-, projekt- och processrisker. Koncernledningen och styrelsen fokuserar på topprisker vilket är de risker som bedöms ha störst riskvärde och som har en tydlig koppling till och väsentlig påverkan på huvudmålen. En Processer Program och projekt referensgrupp analyserar kvartalsvis inrapporterade risker. Referensgruppen består bland andra av LFVs risksamordnare och lokala risksamordnare från avdelningarna. Uppföljning sker månadsvis i koncernledningen och kvartalsvis i styrelsen. Risk Flygsäkerhet Beskrivning Hantering LFVs flygtrafikledning ska kännetecknas av hög flygsäkerhet och effektivitet. För att bibehålla en hög flygsäkerhet och minimera sannolikheten för att flygsäkerhetshändelser inträffar, bedrivs ett kontinuerligt flygsäkerhetsarbete på alla nivåer inom LFV. Sannolikheten för att en allvarlig händelse skulle inträffa bedöms vara väldigt låg. Riskerna ”midair collision” och ”runway incursion” ingår bland annat i LFVs fokusområden. Utöver utredning av varje enskild incident arbetar LFV löpande med sju fokusområden för att proaktivt hantera flygsäkerhetsrisker. En årlig analys görs av händelser inom respektive fokusområde. Utifrån dessa analyser tas sedan rekommendationer fram, som sedan följs upp. LFV har under året återtagit den del av verksamheten som tidigare var överförd till NUAC HB. Under hösten har ett intensivt arbete genomförts för att säkra en bra övergång. LFV har samordnat de aktiviteter i ledningssystemet som hanterar flygsäkerhetsarbetet. Utöver detta har LFV under 2019 utvecklat flygsäkerhetsarbetet enligt de krav som gäller från EU förordningen 2017/373. Förordningen kravställer vad LFV behöver göra för att erhålla och bibehålla certifikaten för flyglednings- och flygtrafiktjänst. Under året har alla torn besökts i flygsäkerhetshöjande syfte. Besöken har präglats av ett så kallat Safety II perspektiv, vilket innebär proaktivt agerande och att lära av saker som fungerar bra. Goda exempel har sammanställts och delgivits inom organisationen. Samarbetet med Swedavia kring flygsäkerhet har befästs under året, regelbundet utbyte sker. 66 Rapportering